Svagast utveckling i dansk livsmedelshandel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Av de nordiska länderna gick livsmedelshandeln starkast fram i Sverige. Det framgår av rapporten för andra kvartalet från Svensk Dagligvaruhandel som har tema alkoholfri öl.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,7 procent under kvartalet och en del av förklaringen är att påsken inföll under april i år.

Livsmedelspriserna steg med 1,8 procent, enligt siffrorna som kommer från HUI Research. Inom den nordiska dagligvaruhandeln steg försäljningen 2,4 procent under kvartalet och bland länderna har Sverige starkast tillväxt även om samtliga länders försäljning ökade. Svagast var utveckling hade dansk livsmedelsförsäljning med en ökning om 0,9 procent.

Livsmedelspriserna i Norden steg med 0,6 procent. Även sysselsättningsgraden har ökat inom branschen.

Rapporten har som tema om alholfri öl och barnschorganisationen noterar att försäljningen ökade med 30 procent, mätt i volym, jämfört med sommaren 2016.

- Det är förvisso en försäljningsökning från låga nivåer men jag kan ändå konstatera att försäljningen av alkoholfri öl fortsatte att öka sommaren 2017. Dagligvarubutikerna har fångat upp trenden med alkoholfria drycker och småskaliga ölproducenter. Att allt fler butiker skapar särskilda avdelningar där alkoholfria drycker lyfts fram talar för att den positiva försäljningsutvecklingen fortsätter, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Kopparbergs gjorde vinst

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Arkiv

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Hemköp öppnar näthandel för företag

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Aldi backar rejält

Oklart om finsk ölförsäljning

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Sänd till en kollega

0.211