23948sdkhjf

Svagast utveckling i dansk livsmedelshandel

Av de nordiska länderna gick livsmedelshandeln starkast fram i Sverige. Det framgår av rapporten för andra kvartalet från Svensk Dagligvaruhandel som har tema alkoholfri öl.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,7 procent under kvartalet och en del av förklaringen är att påsken inföll under april i år.

Livsmedelspriserna steg med 1,8 procent, enligt siffrorna som kommer från HUI Research. Inom den nordiska dagligvaruhandeln steg försäljningen 2,4 procent under kvartalet och bland länderna har Sverige starkast tillväxt även om samtliga länders försäljning ökade. Svagast var utveckling hade dansk livsmedelsförsäljning med en ökning om 0,9 procent.

Livsmedelspriserna i Norden steg med 0,6 procent. Även sysselsättningsgraden har ökat inom branschen.

Rapporten har som tema om alholfri öl och barnschorganisationen noterar att försäljningen ökade med 30 procent, mätt i volym, jämfört med sommaren 2016.

- Det är förvisso en försäljningsökning från låga nivåer men jag kan ändå konstatera att försäljningen av alkoholfri öl fortsatte att öka sommaren 2017. Dagligvarubutikerna har fångat upp trenden med alkoholfria drycker och småskaliga ölproducenter. Att allt fler butiker skapar särskilda avdelningar där alkoholfria drycker lyfts fram talar för att den positiva försäljningsutvecklingen fortsätter, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093