23948sdkhjf

Så ska Rootfruit Scandinavia nå lönsamhet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Chipstillverkare lanserade nya produkter under andra kvartalet vilket tynger resultatet som blev negativt.

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 9,2 miljoner (7, 8) kronor vilket motsvarar en tillväxt om 17 procent. Bruttoresultatet uppgick till 4, 6 miljoner (4,1 ).

Rörelseresultatet och resulatet före skatt, -1, 0 miljoner, blev negativt vilket bolaget uppger har att göra med stora kostnader för marknadsföring och sälj av nya produkter som nu börjat distribueras via de större kedjorna.

Under årets första halvår omsatte bolaget 17, 8 miljoner vilket var en ökning med drygt 2 miljoner kronor jämfört med i fjol. Även för första halvåret blev resultatet nagativt och landade på före skatt på -1, 5 miljoner kronor.

Efter kvartalets slut har bolaget presenterat chipsnyheten Gårdschips Cheddar som lanseras under september 2017. Därtill väntar som Fri Köpenskap tidigare skrivit om vd-byte för bolaget då Thomas Lindström tillträder 1 september. Enligt rapporten har tredje kvartalet påbörjats tillfredsställande och nu ska lönsamhet nås genom mer än fördubblad produktionskapacitet, ett nytt starkt säljkårssamarbete med Pladis samt lägre investeringnivå. Försäljningen väntas öka 10 till 20 procent på helåret. Därtill ska företaget jobba vidare med förpackningsdesign och emballagematerialet för att optimera hyllorna för handeln.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Arkiv

Två butiker – två anlagda bränder

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Smakstart för Fodis crowdfunding

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Här öppnar City Gross

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.147