23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Lidl går starkt framåt

Lågpriskedjan växer kraftigt i jämförelse med konkurrenterna.

Under det senaste räkenskapsåret (1 mars 2016 – 28 februari 2017) ökade Lidls omsättning med 7,5 procent vilket kan jämföras med branschens totala försäljningsökning som under 2016 låg på 2,3 procent.

– Vi fortsätter investera i våra butiker, hållbarhet och vårt erbjudande. Under kommande år ska vi fortsätta växa med ytterligare etableringar. Vårt mål är att ha 200 butiker i Sverige år 2020, säger Lidls Sverigechef Johannes Fieber i en kommentar.

Rörelseresultatet under perioden var dock inte lika imponerande då det nära halverades 48 miljoner kronor, en rörelsemarginal på 0,5 procent.

Expansionen av antalet butiker går också den i maklig takt då det nuvarande antalet butiker om 169 endast är en ökning med två butiker sedan 2013/14.

Lidl går bättre än Netto, sin danska konkurrent som med sina 159 butiker hade en omsättning på 4 781 miljoner kronor 2016, en ökning med 0,2 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112