Butiken tar krafttag mot energidrycker

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Höjer åldersgräns - hyllas på nätet.

Butiker rekommenderas, bland annat av Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag, att endast låta personer som är fyllda 15 år och uppåt att köpa energidrycker. Men på Ica-butiken i Docksta, i Västernorrland har man bestämt att låta gränsen ligga på 18 år istället, det skriver Aftonbladet.

Butiken har haft sin 18-årsgräns i snart ett år men de uppmärksammade återigen sin tuffare hållning med en video på Facebook som snabbt blivit populär. I skrivande stund har cirka 9 300 personer gillat klippet som delats 3 700 gånger.

"Tack! Blir så glad att vissa butiker faktiskt följer rekommendationerna och tänker till", skriver en person på butikens Facebooksida.

Handlaren Sanna Hallin som driver butiken blev något förvånad över den stora uppmärksamheten.

Läs också: Nu kommer ”påslakan” till Ica

– Det blev större uppmärksamhet än vi trodde att det skulle bli, säger hon till Aftonbladet.

Läs också: Han driver Sveriges starkaste Ica-butik.

Beslutet om den höga åldersgränsen kom till efter en diskussion.

– Om man säljer till 15-åringar som ofta går i högstadiet med yngre elever under sig, så är det lätt att konsumtionen går nedåt i åldrarna. Vi sa då att vi kör 18 rakt av, säger hon till Aftonbladet.

Mer om: Energidrycker | Ica


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.182