23948sdkhjf

Lågpriskedjan tog bort kors på förpackningar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kunder upprörda efter att kedjan tog bort symboler på yoghurt.

Lidl har upprört ett antal kunder när deras återförsäljare Eridanus valt att redigera bort kors på bilder från de välkända ortodoxa kyrkorna i Santorini som funnits på deras yoghurtförpackningar, det skriver nyhetsbyrån RTL.

Läs också: Odlare i avtal med 101 Lidl-butiker

Anledningen till att bilderna redigerades uppges vara att Lidl inte vill göra kunderna upprörda, vilket nu fått motsatt effekt.

– Vi undviker att använda religiösa symboler för att vi inte vill vara exkluderande, säger en talesperson för livsmedelsjätten till RTL.

Det var en belgisk kund som uppmärksammade de försvunna korsen och på butikskedjans Facebooksida har flertalet upprörda kunder hört av sig och Lidl har nu svarat på den kritiken.

– Vår mening var aldrig att chockera, vi undviker religiösa symboler på våra produkter för att bibehålla neutralitet när det gäller religion, och om detta fall har uppfattats på ett annat sätt så ber vi om ursäkt, skriver Lidl i ett pressmeddelande enligt RTL.

Tre av produkterna som saknade kors ska finnas även i det svenska sortimentet, det uppger Therése Hultén, pr- och pressansvarig på Lidl i Sverige till Aftonbladet.

– Vi förstår om det känns ledsamt att bilden är ändrad, och det har verkligen inte varit vår mening att någon ska ta illa vid sig. För det eventuella obehag som detta orsakat är vi naturligtvis oerhört ledsna och ber verkligen om ursäkt, säger hon till tidningen.

Mer om: Lidl
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Första Biofach för Business Sweden

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

E-handelsexperten om Mathem-affären

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175