Lågpriskedjan tog bort kors på förpackningar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kunder upprörda efter att kedjan tog bort symboler på yoghurt.

Lidl har upprört ett antal kunder när deras återförsäljare Eridanus valt att redigera bort kors på bilder från de välkända ortodoxa kyrkorna i Santorini som funnits på deras yoghurtförpackningar, det skriver nyhetsbyrån RTL.

Anledningen till att bilderna redigerades uppges vara att Lidl inte vill göra kunderna upprörda, vilket nu fått motsatt effekt.

– Vi undviker att använda religiösa symboler för att vi inte vill vara exkluderande, säger en talesperson för livsmedelsjätten till RTL.

Det var en belgisk kund som uppmärksammade de försvunna korsen och på butikskedjans Facebooksida har flertalet upprörda kunder hört av sig och Lidl har nu svarat på den kritiken.

Läs också: Lidls reklam inför rätta

– Vår mening var aldrig att chockera, vi undviker religiösa symboler på våra produkter för att bibehålla neutralitet när det gäller religion, och om detta fall har uppfattats på ett annat sätt så ber vi om ursäkt, skriver Lidl i ett pressmeddelande enligt RTL.

Läs också: Lidl öppnar ny butik i Mora

Tre av produkterna som saknade kors ska finnas även i det svenska sortimentet, det uppger Therése Hultén, pr- och pressansvarig på Lidl i Sverige till Aftonbladet.

– Vi förstår om det känns ledsamt att bilden är ändrad, och det har verkligen inte varit vår mening att någon ska ta illa vid sig. För det eventuella obehag som detta orsakat är vi naturligtvis oerhört ledsna och ber verkligen om ursäkt, säger hon till tidningen.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Nyhetsbrev

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.161