23948sdkhjf

Lågpriskedjan tog bort kors på förpackningar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kunder upprörda efter att kedjan tog bort symboler på yoghurt.

Lidl har upprört ett antal kunder när deras återförsäljare Eridanus valt att redigera bort kors på bilder från de välkända ortodoxa kyrkorna i Santorini som funnits på deras yoghurtförpackningar, det skriver nyhetsbyrån RTL.

Läs också: "Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Anledningen till att bilderna redigerades uppges vara att Lidl inte vill göra kunderna upprörda, vilket nu fått motsatt effekt.

– Vi undviker att använda religiösa symboler för att vi inte vill vara exkluderande, säger en talesperson för livsmedelsjätten till RTL.

Det var en belgisk kund som uppmärksammade de försvunna korsen och på butikskedjans Facebooksida har flertalet upprörda kunder hört av sig och Lidl har nu svarat på den kritiken.

– Vår mening var aldrig att chockera, vi undviker religiösa symboler på våra produkter för att bibehålla neutralitet när det gäller religion, och om detta fall har uppfattats på ett annat sätt så ber vi om ursäkt, skriver Lidl i ett pressmeddelande enligt RTL.

Tre av produkterna som saknade kors ska finnas även i det svenska sortimentet, det uppger Therése Hultén, pr- och pressansvarig på Lidl i Sverige till Aftonbladet.

– Vi förstår om det känns ledsamt att bilden är ändrad, och det har verkligen inte varit vår mening att någon ska ta illa vid sig. För det eventuella obehag som detta orsakat är vi naturligtvis oerhört ledsna och ber verkligen om ursäkt, säger hon till tidningen.

Mer om: Lidl


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.165