23948sdkhjf

Coop prisar väderleksföretag

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Väderprognoser i Afrika gav företaget Änglamarkspriset.

Det var under söndagen som företaget Ignitia mottog en prischeck på 100 000 kronor från Coops marknadsdirektör Björn Larsson på Sollidens scen på Skansen för sitt arbete med väderprognoser i västra Afrika.

Läs också: Klart med Coops nya bygge

Prognoserna skickas ut i lättlästa sms vilket bidrar till att bönderna kan planera sin skörd mer träffsäkert och hållbart. De kan till exempel minska sitt användande av bekämpningsmedel och använda de begränsade vattenresurserna endast när det behövs tack vare de precisa prognoserna.

På bara 400 dagar har 160 000 bönder anslutits till systemet och böndernas skörd har enligt uppgift växt med i genomsnitt 47 procent med hjälp av Ignitias prognoser.

Änglamarkspriset röstas fram av svenska folket och en jury och har delats ut sedan 2002 och i år var temat food-tech.

Övriga finalister 2017 var:

Grönska: Lokalt odlade grönsaker och örter som odlas med ett innovativt odlingssystem och som gör att vi kan odla grödor inomhus i urban miljö och året runt.
Simris Alg: Ett pionjärföretag på Österlen som odlar alger.
Tebrito: Utvecklar proteinpulver från mjölmask.
Impact Vision: Vill skapa ett mer transparent och säkert globalt livsmedelssystem med hjälp av hyperspektralteknik.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.212