23948sdkhjf

Så används appar i matbutiken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Är det meningsfullt att utveckla appar till hjälp för konsumenternas matinköp? Forskare vid Jönköping University och Göteborgs universitet tittat närmare på hur kunderna i dagligvarubutiker använder apparna.

Mängden av digitala verktyg i form av appar och annat inom detaljhandeln växer och många kunder har dem ständigt tillgängliga i sina smarttelefoner och surfplattor.

Läs också: Ica släpper världsunik tjänst

I studien Medialiserad shopping – hur smartphones förändrar kunders shoppingvanor har forskarna tittat på i vilken mån detta förändrar shopping som vardagsrutin och kund­upplevelse. Projektet har letts av docent Mart Ots.

Studien visar att de appar och hemsidor som verkligen används, ofta inte tillhör den butikskedja man handlar i. Den tydligaste konsumtionen av digitalt material producerat av kedjeföretagen är kopplat till rabatter och extrapriser.

Talar till den rationella

Innehållet i butikernas appar och hemsidor visar att de framförallt talar till den rationella sidan av att handla mat snarare än till den upplevelsebaserade. Här finns tjänster för att hitta butiker, skapa inköpslistor, se vad som är på extrapris, kolla bonuspoäng, kontaktuppgifter till kundtjänst och recept.

Forskarnas slutsats är att det med tanke på att konsumenterna gillar sina butiker, känner till deras hemsidor och oftast har ett högt förtroende för butikskedjan skulle kunna finnas en potential för butiksappar att spela en betydligt större roll.

Tala till känslan

Genom att ge större plats till de upplevelseorienterade delarna av att handla, laga och äta mat kan intresset att använda appar och hemsidor fördjupas och dessutom nå fler kunder. Utvecklingen av nya möjligheter att integrera digitala lösningar i köprundan bör dock ske med varsamhet när det gäller kundernas personliga integritet.

Hur kunderna påverkas

Det är vanligt att kunderna använder mobiltelefonen i samband med att de sätter ihop inköpslistan, men många uppger också att de lägger undan mobiltelefonen när de kommer in i butiken. Det är därför nödvändigt att hitta sätt att göra den digitala tekniken mer praktiskt användbar.

Läs också: Nu släpps Coops nya app

Forskarna framhåller att det finns stora mängder med appar som konsumenter kan ladda ner, men det är viktigt att dessa ses som integrerade i köpupplevelsen och inte som ett ”tillägg” till denna. Många appar är begränsade med avseende på vilka produkter som kan läggas till på inköpslistan. Att möjliggöra att flera personer kan lägga till varumärken, storlekar och priser möjliggör ett större engagemang i vad som ska köpas, vilket är en nödvändighet för till exempel barnfamiljer och större hushåll.

Att kunna se vad som köpts vid det senaste butiksbesöket och sedan använda denna information för att bygga upp en egen inköpslista är ett sätt att underlätta för kunden. Appar bör även kunna föreslå nya produkter baserat på tidigare inköp. Möjligheten att göra anteckningar kopplat posterna i apparna skulle också göra dem mer användbara.

Mobiltelefonteknik kan också användas för att skapa upplevelser. Det är viktigt att hitta ett sätt att länka denna aspekt av tekniken till shoppingupplevelsen. Ett förslag som lagts fram är användning av augmented reality (AR).

Resultat i korthet

  • Antalet användare av shoppingappar växer, men att användnings­graden ökar långsammare än förväntat.

  • Appanvändning och besöksfrekvens går hand i hand, vilket kan tolkas som att appanvändarna är mer butikslojala än genomsnittskunden.

  • Kunderna ser inte en specifik butiksapp som ett sammanhållet teknologiskt servicepaket, utan väljer ut de funktioner som motsvarar deras specifika behov och struntar i resten.

  • Än så länge har introduktionen av den nya tekniken inte förändrat beteendemönstren i någon större utsträckning. Funktionerna är normalt sett utformade så att de härmar redan existerande verktyg och kundvanor. I den mån kunderna använder mobila enheter i butiken handlar detta främst om att ersätta gammal teknik, som t.ex. papper och penna för att hålla reda på inköpslistan eller handenheten vid självskanning.

  • Mobiltelefonen uppfyller en rad emotionella och praktiska funktioner under shoppingen, men detaljhandlarna har inte alls har tagit fasta på de emotionella aspekterna.

Tre huvudsakliga drivkrafter påverkar apputvecklingen:

  • Handlarnas uppfattning om konkurrensmiljön.

  • Utvecklingen av kunders köpbeteenden.

  • Organisatoriska begränsningar – det vill säga i vilken utsträckning organisationens försörjningskedjor och distributionsstrukturer tillåter att handlaren skapar nya tjänster baserat på mobil teknik.








Mer om:Appar
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Arkiv

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172