Svenskt kaffe till Kanada

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det familjeägda kafferosteriet Löfbergs bildar ett dotterbolag i Kanada.

- Ett naturligt steg eftersom vi redan säljer kaffe till drygt 3 000 enheter i Kanada. Vi ökar servicegraden, samtidigt kan vi fånga upp nya affärsmöjligheter på ett bättre sätt, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Löfbergs kanadensiska bolag kommer att ha sin bas i Toronto. Fokus ligger på försäljning och service till kafémarknaden, bland annat till  drivmedelskedjan Cirkle K.

- Vi jobbar redan med Cirkle K i Sverige och en rad andra europeiska länder, och är naturligtvis glada över att de vill ha med oss när de utvecklar kaffelösningen på sina enheter i Kanada också. Det är stort för ett familjeägt kafferosteri från Karlstad, säger Lars Appelqvist.

Växer utomlands
Löfbergs utlandssatsning tog fart 1993 när företaget började exportera kaffe till Baltikum. Sedan dess har det familjeägda kafferosteriet fortsatt växa utomlands genom etableringar och förvärv.

- Utlandssatsningarna är en viktig del av vår tillväxtstrategi. Målsättningen är att öka volymen med 50 procent mellan 2015 och 2020, säger Lars Appelqvist.

Idag är Löfbergs aktiva på ett tiotal marknader, med egna bolag i Sverige, Norge, Danmark, Lettland, England – och Kanada. Drygt 40 procent av Löfbergs kaffe säljs utanför Sverige.

Karlstad är basen
Löfbergs omsätter 1,8 miljarder kronor och har sitt huvudkontor i Karlstad, där även det mesta av Löfbergs kaffe produceras. Nyligen investerade Löfbergs drygt 100 miljoner kronor i ett nytt höglager i Karlstad, en satsning som är tänkt att underlätta fortsatt expansion i Sverige och utomlands.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag öppnar Stora Coop

På nytt jobb
Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Svenskt snus i eget bolag

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Plus

Nytänkande krävs med kassor i kundens mobil

Lönsamma impulsvaror i livsmedelsbutikernas kassazoner omsätter miljardbelopp. Men ny teknik, kräver nytänkande kring försäljningen.

Plus

Tekniken bromsar kassafria butiker

Nyhetsbrev

Arkiv

Stora Coop öppnar idag

Nystart för stormarknaden i Umeå.

Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

Njie, tillsammans med bland andra bryggeriet Poppels, placerar sig på topp tio-listan över Västra Götalands läns snabbast växande företag.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Renoverad butik nyöppnar i Gnesta

De har Sveriges bästa laddplats

Här kikar Ica på framtiden

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Plus

Så viktig är blicken för kundens inköp

Att titta är att köpa. Så enkelt kan man sammanfatta den undersökning av konsumenters ögonrörelser som Kerstin Gidlöf, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet, genomfört.

Plus

Superbutiken är något helt Extra

Plus

Dagligvarubranschen har störst andel superföretag

De prisas för sina tobaksfria butiker

Då ska Lidls nya huvudkontor stå klart

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Walmarts hemliga vapen: specialdesignad mat

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Plus

Dagligvarugalan
Siktar högre efter kassalinjens triumf

Segern i Årets kassalinje i Dagligvarugalan får kassachefen Marie Norström att sikta högre.

Linas lanserar särskild julkasse

Butikens svinn blir rådjurens middag

Säljer Gymgrossisten till reapris

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

Svenskt slår eko

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Var nyfiken på andra

Priset – största hindret för ekovaror

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Sänd till en kollega

0.122