Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Experience, Solo och Speed. Det är de nya megatrenderna på matområdet som kommunikationsbyrån Food & Friends lyfter fram i årets trendrapport.

Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.

De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.

– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.

Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholm med smaker som chili och vinäger.

– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.

I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.

Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer.

I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.

Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald's i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.

I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.

– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.

Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury's upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.

Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.

– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.

Här är en lista över elva trender som överlevt:

• Farmer as hero

• Craft movement

• Clean

• Secret restaurants

• Veggie movement

• Cuisine de bloggeur

• Seaweed

• Counter revolution

• Edible packaging

• End of fresh

• Mat utan djur



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag öppnar Stora Coop

På nytt jobb
Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Svenskt snus i eget bolag

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Plus

Nytänkande krävs med kassor i kundens mobil

Lönsamma impulsvaror i livsmedelsbutikernas kassazoner omsätter miljardbelopp. Men ny teknik, kräver nytänkande kring försäljningen.

Plus

Tekniken bromsar kassafria butiker

Nyhetsbrev

Arkiv

Stora Coop öppnar idag

Nystart för stormarknaden i Umeå.

Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

Njie, tillsammans med bland andra bryggeriet Poppels, placerar sig på topp tio-listan över Västra Götalands läns snabbast växande företag.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Renoverad butik nyöppnar i Gnesta

De har Sveriges bästa laddplats

Här kikar Ica på framtiden

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Plus

Så viktig är blicken för kundens inköp

Att titta är att köpa. Så enkelt kan man sammanfatta den undersökning av konsumenters ögonrörelser som Kerstin Gidlöf, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet, genomfört.

Plus

Superbutiken är något helt Extra

Plus

Dagligvarubranschen har störst andel superföretag

De prisas för sina tobaksfria butiker

Då ska Lidls nya huvudkontor stå klart

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Walmarts hemliga vapen: specialdesignad mat

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Plus

Dagligvarugalan
Siktar högre efter kassalinjens triumf

Segern i Årets kassalinje i Dagligvarugalan får kassachefen Marie Norström att sikta högre.

Linas lanserar särskild julkasse

Butikens svinn blir rådjurens middag

Säljer Gymgrossisten till reapris

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

Svenskt slår eko

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Var nyfiken på andra

Priset – största hindret för ekovaror

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Sänd till en kollega

0.149