23948sdkhjf

Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Experience, Solo och Speed. Det är de nya megatrenderna på matområdet som kommunikationsbyrån Food & Friends lyfter fram i årets trendrapport.

Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.

De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.

– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.

Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholm med smaker som chili och vinäger.

– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.

I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.

Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer.

I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.

Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald's i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.

I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.

– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.

Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury's upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.

Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.

– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.

Här är en lista över elva trender som överlevt:

• Farmer as hero

• Craft movement

• Clean

• Secret restaurants

• Veggie movement

• Cuisine de bloggeur

• Seaweed

• Counter revolution

• Edible packaging

• End of fresh

• Mat utan djur



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

Här öppnar City Gross

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Butiken satsar på expressbeställning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lidl driver lastbil på eget avfall

Arkiv

Handlarna tror på julen

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Ny vision och design från Stjärnägg

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Torkan slår mot julgranarna

Matpriserna har sjunkit

Fler påminnelser ska minska paketkaos

Handlarna uppmanar kunderna att hämta ut sina paket.

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Chefsintervjun
"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Butik nummer tre till Kista Galleria

Dagligvarugalan
Paradiset: ”Andra butiker fotar vårt utbud”

Blev Årets ekobutik – nu berättar de varför.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Självutcheckning tar över bemannade kassor

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Tetra Pak varslar 150 i Lund

22 nya Netto-butiker

Det här är årets bästa charkuterier

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

På nytt jobb
Probi med ny CFO

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Sänd till en kollega

0.202