Trendrapport: Upplevelser, ensamätande och snabbhet

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Experience, Solo och Speed. Det är de nya megatrenderna på matområdet som kommunikationsbyrån Food & Friends lyfter fram i årets trendrapport.

Food & Friends har levererat årliga trendrapporter om mat i 14 år och när trendspanaren Lennart Wallander presenterade årets rapport ”Alone together. Trendspotting 2018” inledde han med att rekapitulera en rad av de trender som lyfts fram i tidigare rapporter.

De trender som lyftes fram i förra årets rapport; health, waste och sustainability är fortfarande starka.

– De senaste tio har svenska ungdomars alkoholkonsumtion halverats, poängterade Lennart Wallander.

Han lyfte också fram de nya vuxna dryckerna som ersätter alkoholm med smaker som chili och vinäger.

– Är den svenska handeln med på det tåget, undrade han. Det är många människor som förflyttar sig i den riktningen.

I botten på den nya upplevelsetrenden ligger en rörelse mot ett mer minimalistiskt förhållningssätt, där upplevelserna blir viktigare än prylarna. Ett extremt exempel på mat som upplevelse är de kända bröderna Adriàs nya superkrog Enigma.

Lite längre ner på skalan finns upplevelserestauranger som förflyttar besökarna till andra världskrigets England eller ett crystal meth-labb i USA:s undre värld. Även restauranger och kaféer där ljudanläggningen snudd på är viktigare än vad som serveras är något som kommer.

I handeln är fenomenet ”whackaging” ett exempel som kan räknas in under upplevelsetrenden. Här handlar det om att skriva copy direkt på förpackningarna.

Ett steg längre har vinmärket Scratchpad gått som levererar sina vinflaskor med vita etiketter och en penna, eller McDonald's i Nederländerna som gjort sina brickunderlägg av papper till en elektronisk ministudio.

I takt med att ensamhushållen ökar, ökar också soloätandet. I Sydkorea har ensamätande, ”honbap” blivit riktigt trendigt, och restauranger inreds med bås för ensamma gäster.

– Även produktutbudet i Sydkorea har blivit honbap-anpassat, med mindre förpackningar, säger Lennart Wallander.

Även i Storbritannien har kedjor som Marks & Spencers och Sainsbury's upptäckt ensamätarna som konsumenter och säljer till exempel halva gurkor. Andra exempel är mindre salladspåsar för enpersonshushåll och köttfärs i 250-gramsförpackningar.

Den tredje megatrenden, speed, har kanske mest bäring på restaurangbranschen. Men här finns också produkter som närings- och kaffekuber för den som egentligen inte har tid att äta.

– Det kommer inte bara att bli snabbt som gäller, men det kommer att bli mer av att antingen njuta eller äta snabbt, konstaterade Lennart Wallander.

Här är en lista över elva trender som överlevt:

• Farmer as hero

• Craft movement

• Clean

• Secret restaurants

• Veggie movement

• Cuisine de bloggeur

• Seaweed

• Counter revolution

• Edible packaging

• End of fresh

• Mat utan djur



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidl expanderar i Göteborg

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ica tar hem baconen

Nazister demonstrerar utanför Ica-butik

Upp till 3 000 nazister kan samlas utanför Ica på Kungsholmen i Stockholm. ”Vi är förberedda”, säger handlaren.

Instabox satsar stort

Ica-handlarens mardrömssommar

Omdirigering av tågtrafiken vid Stockholm centralstation kan förstöra året för Ica-handlaren. ”Det är en mardröm”.

Nyhetsbrev

Matrebellerna upp 2,4 procent

Bergendahls försäljning under andra kvartalet steg med en procent i samtliga butiker. För Matrebellerna blev siffran 2,4 procent. ”Vi har ökat varje månad sedan 2009”, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna.

Arkiv

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Axfood överväger att fimpa engångsgrillarna

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Konsum i Karlstad bygger om

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Aldi rustar upp 150 butiker

Butik skänkte godis efter olycka

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Sänd till en kollega

0.186