En milstolpe för Willys

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kedjan öppnar sin tvåhundrade butik.

Imorgon torsdag öppnar Willy en Hemmabutik i Johanneberg i Göteborg, vilket är lite speciellt då det blir kedjans tvåhundrade butik.

– Varje butik är viktig, även den 199:e var lika viktig som alla andra men 200 är ändå något av en milstolpe, så lite extra känns det, säger vd för Willys Thomas Evertsson till Fri Köpenskap.

Butiken kommer att ha en totalyta på 1650 kvadratmeter säljyta 1100 med 20 nya medarbetare och inryms i helt nybyggda lokaler. Det är dessutom något av en återkomst för Willys som hade en butik i området tidigare men fick stänga ner på grund av rivning av lokalen.

Att butik nummer 200 etableras i Göteborg är dessutomextra passande med tanke på att det var på västkusten kedjan en gång etablerades.

Läs också: Willys förutspås starkt kvartal

– Från att ha varit en liten lokal angelägenhet i västra Sverige så är Willys nu en kedja som sträcker sig från Kalix i norr till Trelleborg i söder och allt där mitt emellan, säger Thomas Evertsson.

Hur går ni vidare nu?
– Det är klart att det bli färre och färre orter som har ett behov av en Willysbutik så vi lägger nu mer energi på att bredda vårt erbjudande i form av e-handel, säger Thomas Evertsson.

Enligt honom kommer den takt Willys haft hittills med nästan 10 nya butiker per år sedan 2000 förmodligen att minska, men det kommer komma fler butiker.

– Det är klart att det fortfarande finns potential i tillväxtområden och storstadsområden men det ser våra konkurrenter också och det är en tuff fajt om lägena.
– Det har varit en stark konkurrenssituation i flera år men den har inte blivit varken värre eller bättre, man får fajtas varje dag, varje vecka för att lyckas, säger Thomas Evertsson.

Mer om: Willys


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.192