Knasiga grönsaker tog inte fart

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Coops grönsaksräddning har stannat av.

För två år sedan lanserade Coop sitt initativ som gick ut på att sälja andra klassens grönsaker för att minska matsvinn men på grund av brist på defekta grönsaker har satsningen gått på halvfart, det skriver Landets Fria Tidning som talat med ett trettiotal butiker som deltagit i projektet Knasiga grönsaker som det kallas. Ingen av dem har defekta grönsaker till salu nu.

– Vi har inte fått någon leverans på säkert 7–8 månader, jag vet inte vart det har tagit vägen, säger Kitt Broberg, delansvarig för frukt- och gröntavdelningen på Coop Forum i Karlshamn till tidningen.

Enligt Coop har satsningen legat nere under sommaren i väntan på att den svenska säsongen ska dra igång, men att det även finns andra anledningar till den minskade volymen.

Louise König, hållbarhetsansvarig på Coop säger att det varit svårare än beräknat att få in och distribuera de knasiga grönsakerna.

Läs också: Samverkan ska leda till minskat matsvinn

– Vi har inte kunnat utveckla satsningen mer än till de butiker som var med i satsningen från början, då vi inte fått tillräckligt med volym för att skicka ut till fler butiker, säger hon till Landets Fria Tidning.

Läs också: Mejeriet tecknar nationellt avtal med Ica

Enligt henne finns det en stor efterfrågan på defekta grönsaker även på annat håll.

– Under de senaste åren när frågorna om matsvinn har uppmärksammats mycket har det blivit ett stort sug efter allt som är lokalt och gårdsnära, säger hon.

Mer om: coop | matsvinn


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är livsmedelshandelns bästa marknadschef

Glutenfritt bageri börjar sälja på Östenssons

Ödeshögsbageriet börjar sälja delar av sitt sortiment.

Plus

Matpriskollen: Lätt jämföra korv när alla kampanjar

Lanthandlarna kan få nya uppgifter

Vinstras för Strongpoint

Nyöppnat Hemköp startar näthandel

Arkiv

Bygger ut stödet till småbutiker

Blekingebutiken läggs ner

Reitan startar lokala produktionskök

2

Smörpriserna exploderade

Han byter tjänst inom Orkla

Livsmedelsjätten internrekryterar till posten som chef för segmentet FoodSolutions.

På nytt jobb
Medieprofil till Coop Värmlands styrelse

Efter ett halvt sekel – nu stänger butiken

Plus

Samverkan ska leda till minskat matsvinn

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Zoobranschen möts och lär

Mejeriet tecknar nationellt avtal med Ica

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Axfood överträffade förväntningarna

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

Så ser framtiden ut i grönsaksdisken

Sockerfri julmust märktes som innehållandes socker

Tryckfel ”sockrade” Vasa bryggeris juldryck.

De satsar på ärtor

CHEP får pris för Virtual Reality

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Mobil plånbok floppade

Plus

Chefen har ordet
Spännande tid när branschen ska möta kunderna på språng

Hemköp City kan kosta

Amazon på väg att lämna varor direkt i backluckan

Coops kritiserade kampanj var framgångsrik

Handlarna positiva inför julen

Sista dagen för Uppsalabutiken

Plus

Matpriskollen: Ägg populärast på Ica Nära

Skellefteåbutiken satsar på näthandel

Plus

Greppa Big Data i verkligheten

Coop Gotland omorganiserar

Svenskarna positiva till förbud mot engångsplastartiklar

Sänd till en kollega

0.185