Digitala kunden mest värd

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

– Men vi ska inte glömma att över 96 procent av dagligvarorna handlas i fysiska butiker, säger Martin WarbergGfK som idag på morgonen hade en dragning i Stockholm kring onlinehandel.

De kategorier som tar alltmer av svenskarnas plånböcker är just varor och tjänster som gärna handlas online: biljetter, film och tv, parkering, böcker och musik (som Spotify och Storytel), kosmetik och och hem-säkerhet (som abonnemang med hemlarm).

GfK ser att digitala varuhus, som Alibaba och Fyndiq, tar allt mer av kundernas pengar liksom hemleveranser av färdiga matkassar som är en snabbväxare.

Överlag tappar fysisk dagligvaruhandel tappar marknadsandelar. Hos GfK finns inga tvivel om detta. En anledning är att ett antalet närliggande ”matkategorier” tar allt mer av kundens pengar när svensken köper kaffe och hälsojuicer on the go och går oftare på restaurang.

”Digitalkunden mer värd”

Men den digitala dagligvarukunden hänger inte bara på nätet. Den kunden är också den kund som handlar flitigast och för mest pengar i de fysiska butiker.

– En digitalkund är helt enkelt värd mer per pengar än en icke-digital kund, säger Martin Warberg.

Storspelaren i nätmatssammanhang är den som handlar färdiga matkassar. Det är ofta en barnfamilj som dessutom åker till stormarknden på helgerna för att handla, och då gärna blöjor.

Nätplockskunden är generellt mer prismedveten, kompletteringshandlar ofta i en butik som ligger nära till hands och hos lågprishandel generellt, som Rusta och Ö&B.

GfK ser inga direkta ålderskillnader mellan online- och offlinekunderna även om de allra äldsta antagligen föredrar de fysiska butikerna.

Reklamblad – ja, tack

Något som överraskar i kartläggningen är konsumenternas uppskattning av reklamblad, och det gäller alla kategorier av kunder. För att få ett hum om vart trenderna går ser GfK extra noga på så kallade early adaptors. Och dessa spjutspetsar är faktiskt de som gillar butiksbladen mest.

– De planerar och läser alltså mer butiksblad än för ett år sedan.

Även kuponger är populära. Som väntat inte på papper utan sådana som antingen kommer direkt i mobilen eller som kunden nosar upp själva på nätet.

– Morgondagens konsument är alltså villig att spendera tid på att leta upp kuponger bara de får en belöning, säger Martin Warberg.

Dessa spjutspetsar använder sig i allt högre grad av appar.

Gemensamt för svenska dagligvarukunder, vare sig slutköpet görs i fysisk butik eller på nätet, är att allt fler gör efterforskningar och prisjämförelser innan de genomför sitt köp.

– Oavsett om inköpen görs fysiskt eller digitalt, har den digitala världen fått större betydelse i både informationssökning och beslutsprocess, säger Martin Warberg.

FAKTA:

72 procent av alla svenska hushåll har aldrig handlar dagligvaror online.

Källa: GfK



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Debatt
Hållbar relation till plast behövs

Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop

Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."

På nytt jobb
Vice ordförande tar över hos Arla

Jan Toft Nørgaard, vice styrelseordförande sedan 2011, valdes som ny ordförande under torsdagen.

Krönika: Matpriskollen: Fullt hus för frukt och grönt

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Nyhetsbrev

Plus

Willys fortsätter öka mest

Arkiv

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Danska Coop stänger ytterligare butiker

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

Havremjölk utan undantag

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

Kopparbergs gjorde vinst

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar 7-eleven sin deli

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Sänd till en kollega

0.22