23948sdkhjf

Digitala kunden mest värd

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

– Men vi ska inte glömma att över 96 procent av dagligvarorna handlas i fysiska butiker, säger Martin WarbergGfK som idag på morgonen hade en dragning i Stockholm kring onlinehandel.

De kategorier som tar alltmer av svenskarnas plånböcker är just varor och tjänster som gärna handlas online: biljetter, film och tv, parkering, böcker och musik (som Spotify och Storytel), kosmetik och och hem-säkerhet (som abonnemang med hemlarm).

GfK ser att digitala varuhus, som Alibaba och Fyndiq, tar allt mer av kundernas pengar liksom hemleveranser av färdiga matkassar som är en snabbväxare.

Överlag tappar fysisk dagligvaruhandel tappar marknadsandelar. Hos GfK finns inga tvivel om detta. En anledning är att ett antalet närliggande ”matkategorier” tar allt mer av kundens pengar när svensken köper kaffe och hälsojuicer on the go och går oftare på restaurang.

”Digitalkunden mer värd”

Men den digitala dagligvarukunden hänger inte bara på nätet. Den kunden är också den kund som handlar flitigast och för mest pengar i de fysiska butiker.

– En digitalkund är helt enkelt värd mer per pengar än en icke-digital kund, säger Martin Warberg.

Storspelaren i nätmatssammanhang är den som handlar färdiga matkassar. Det är ofta en barnfamilj som dessutom åker till stormarknden på helgerna för att handla, och då gärna blöjor.

Nätplockskunden är generellt mer prismedveten, kompletteringshandlar ofta i en butik som ligger nära till hands och hos lågprishandel generellt, som Rusta och Ö&B.

GfK ser inga direkta ålderskillnader mellan online- och offlinekunderna även om de allra äldsta antagligen föredrar de fysiska butikerna.

Reklamblad – ja, tack

Något som överraskar i kartläggningen är konsumenternas uppskattning av reklamblad, och det gäller alla kategorier av kunder. För att få ett hum om vart trenderna går ser GfK extra noga på så kallade early adaptors. Och dessa spjutspetsar är faktiskt de som gillar butiksbladen mest.

– De planerar och läser alltså mer butiksblad än för ett år sedan.

Även kuponger är populära. Som väntat inte på papper utan sådana som antingen kommer direkt i mobilen eller som kunden nosar upp själva på nätet.

– Morgondagens konsument är alltså villig att spendera tid på att leta upp kuponger bara de får en belöning, säger Martin Warberg.

Dessa spjutspetsar använder sig i allt högre grad av appar.

Gemensamt för svenska dagligvarukunder, vare sig slutköpet görs i fysisk butik eller på nätet, är att allt fler gör efterforskningar och prisjämförelser innan de genomför sitt köp.

– Oavsett om inköpen görs fysiskt eller digitalt, har den digitala världen fått större betydelse i både informationssökning och beslutsprocess, säger Martin Warberg.

FAKTA:

72 procent av alla svenska hushåll har aldrig handlar dagligvaror online.

Källa: GfK



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Första spadtaget för City Gross tredje

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Butikskedja i samarbete med Sensec

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.207