23948sdkhjf

Priser bakom DHI-ökning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 3,7 procent i augusti jämfört med förra året.

I fasta priser och kalenderkorrigerat stannade ökningen på 1,2 procent. Det är högre än förväntat.

Läs också: Facket kritiserar HUIs rapport

HUI bedömer det mycket troligt att dagligvaruhandelns tillväxttakt under augusti månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras, skriver analytikern Andreas Svensson i sin skriftliga kommentar. Den preliminära tillväxttakten är högre än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet.

Inför rapporten har också Statistiska Centralbyrån, SCB, korrigerat dagligvaruhandelns historiska tillväxttakt för perioden april till juli. Det beror på att ny korrigerad försäljningsdata inkommit från branschens företag.

Sällanköpshandelns försäljningsvolym växte betydligt mer än dagligvaruhandeln under månaden, mätt i fasta priser. Dagligvaruhandelns kraftiga ökning i löpande priser, bygger alltså på ökande priser.

HUI reviderar också upp sin helårsprognos för 2018 till 3,0 procent sedan regeringen presenterat en budgetproposition som innehåller förslag som kraftigt gynnar konsumtionen och detaljhandeln nästkommande år. ”I synnerhet höjt barnbidrag och sänkt skatt för pensionärer kommer att ge många hushåll mer pengar i plånboken.

Eftersom tillskottet framförallt gynnar grupper som pensionärer och barnfamiljer bedömer HUI att en högre andel än brukligt kommer att gå till konsumtion och fördelas förhållandevis jämnt mellan dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln”, heter det.

För sällanköpshandeln noterar HUI ett trendbrott:
”Under första halvåret nåddes även en milstolpe i sällanköpsvaruhandeln då hela tillväxten kan hänföras till den växande e-handeln. Det innebär att när e-handelns försäljningstillväxt i kronor och ören räknats av uppvisade sällanköpsvaruhandelns butikshandel en nolltillväxt. Om detta är ett trendskifte återstå att se men på längre sikt pekar utvecklingen mot att butikshandeln får en allt tuffare vardag. I branscher som elektronikhandeln, klädhandeln och sporthandeln är kanalförskjutningen redan påtaglig”, skriver Andreas Svensson.

Mer om: DHI | HUI
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Arkiv

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154