23948sdkhjf

Priser bakom DHI-ökning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 3,7 procent i augusti jämfört med förra året.

I fasta priser och kalenderkorrigerat stannade ökningen på 1,2 procent. Det är högre än förväntat.

Läs också: Axfood och Lidl naggar på Coop

HUI bedömer det mycket troligt att dagligvaruhandelns tillväxttakt under augusti månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras, skriver analytikern Andreas Svensson i sin skriftliga kommentar. Den preliminära tillväxttakten är högre än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet.

Inför rapporten har också Statistiska Centralbyrån, SCB, korrigerat dagligvaruhandelns historiska tillväxttakt för perioden april till juli. Det beror på att ny korrigerad försäljningsdata inkommit från branschens företag.

Sällanköpshandelns försäljningsvolym växte betydligt mer än dagligvaruhandeln under månaden, mätt i fasta priser. Dagligvaruhandelns kraftiga ökning i löpande priser, bygger alltså på ökande priser.

HUI reviderar också upp sin helårsprognos för 2018 till 3,0 procent sedan regeringen presenterat en budgetproposition som innehåller förslag som kraftigt gynnar konsumtionen och detaljhandeln nästkommande år. ”I synnerhet höjt barnbidrag och sänkt skatt för pensionärer kommer att ge många hushåll mer pengar i plånboken.

Eftersom tillskottet framförallt gynnar grupper som pensionärer och barnfamiljer bedömer HUI att en högre andel än brukligt kommer att gå till konsumtion och fördelas förhållandevis jämnt mellan dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln”, heter det.

För sällanköpshandeln noterar HUI ett trendbrott:
”Under första halvåret nåddes även en milstolpe i sällanköpsvaruhandeln då hela tillväxten kan hänföras till den växande e-handeln. Det innebär att när e-handelns försäljningstillväxt i kronor och ören räknats av uppvisade sällanköpsvaruhandelns butikshandel en nolltillväxt. Om detta är ett trendskifte återstå att se men på längre sikt pekar utvecklingen mot att butikshandeln får en allt tuffare vardag. I branscher som elektronikhandeln, klädhandeln och sporthandeln är kanalförskjutningen redan påtaglig”, skriver Andreas Svensson.

Mer om: DHI | HUI


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.149