Lidl hållbarhetsredovisar hela kedjan

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

"Vi är de enda som klimatkompenserar för hela verksamheten"

Idag släpper Lidl sin hållbarhetsrapport där de redovisar företagets klimatpåverkan, något som, enligt dem själva, gör dem till det enda företaget i dagligvarubranschen som klimatkompenserar för hela verksamheten.

– Några kompenserar för enskilda komponenter men vi är de enda som klimatkompenserar för hela vår verksamhet, även reklamblad, tjänsteresor och transporter. Vi jobbar ju på ett unikt sätt med stor kontroll i hela verksamheten och med stora centrallager vilket gör det möjligt för oss att kunna göra en sån här beräkning, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig på Lidl till Fri Köpenskap.

Själva klimatkompensationen görs just centralt och utgör ingen extra arbetsinsats för Lidls butiksanställda. I praktiken går kompensationen ut på att alla "utgifter" räknas ut separat för att sedan kompenseras genom antingen klimatkrediter eller investeringar i diverse  certifierade projekt.

Läs också: Lidls ombyggnadsrace fortsätter

För Lidl har det varit ett solcellsprojekt i Dominikanska republiken, ett solspisprojekt på Madagaskar och ett trädplanteringsprojekt i Nicaragua. Men exakt hur mycket pengar det rör sig om kan inte Lidl redogöra för i nuläget.

– Man kan klimatkompensera i olika certifierade projekt där projekt som ger mer nytta och också kostar mer än andra. De projekt vi har valt att satsa på är lite dyrare men också väldigt spännande, men jag kan inte säga just nu exakt hur mycket pengar det rör sig om, säger Emelie Hansson.

Läs också: Lidl rekryterar för expansionsplanerna

En av de saker som Lidl satsat mycket på är transporterna, idag drivs alla deras transporter på alternativa bränslen och transportområdet är ett område som det enligt Emelie Hansson finns stor potential att bli ännu bättre.

– Vi har jobbat väldigt mycket med att köra fulla lastbilar till butikerna men vi utvecklar nu även möjlighete med att fylla upp dem på vägen hem också, att de ska kunna stanna förbi på vägen och plocka upp från svenska leverantörer och leverera till våra lager, säger hon.

Hur påverkar ert klimatarbete era kunder och medarbetare?

– Det här är ett sätt för oss att visa för våra kunder att vi tar ansvar men det bygger även stolthet för personalen, att vi tar ansvar för klimatfrågan.

Mer om: Lidl Sverige


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Nyhetsbrev

Arkiv

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.173