23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Whole Foods prisdumpning gav resultat

Strategin efter Amazons uppköp drog folk till affärerna.

Amazon köpte tidigare i år upp konkurrenten Whole Foods i USA och införde då en rad radikala prissänkningar.

Som ett resultat av detta ökade butiksbesöken med 17 procent i jämförelse under veckan efter köpet och de nya priserna och besöksantalet var fortsatt 4 procent högre under följande veckor, enligt en rapport från Thasos Group.

Enligt rapporten tog Whole Foods flest kunder från Walmart, hela 24 procent av de nytillkomna var regelbundna Walmart-kunder samtidigt som konkurrenten Trader Joe's förlorade hela 10 procent av sin kundbas till Whole Foods.

– Att veta vilka butiker som de nya kunderna kommer ifrån, vilken inkomstnivå de representerar, hur långt de har färdats och i slutändan om de kommer att fortsätta handla där efter att ha testat är ovärderlig information för både investerare och butikerna själva, noterar vd och grundare för Thasos Greg Skibiski i rapporten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093