Nu kommer ny äggmärkning

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Rosa märken för svenskcertifierade ägg.

På fredag den 13 oktober, äggets dag, införs den nya "rosa checken", en märkning för ägg som lever upp till den hårt satta branschstandarden för livsmedelssäkerhet. Den nya lanseringen kommer att uppmärksammas med aktiviteter både i butiker och i sociala medier.

Salomellafrihet har länge varit ett signum för svenska ägg men då allt fler utländska aktörer nu också erbjuder salmonellafria ägg behöver den svenska äggbranschen särskilja sig ytterligare.

– Salmonellafriheten naggas i kanten på marknaden. Vi behöver skapa nya mervärden och då är livsmedelssäkerhet ett starkt argument, säger Axel Lagerfelt till tidningen ATL.

Arbetet med en gemensam standard där alla delar av produktionen är med har pågått sedan början av 2016 och idag har alla packerier som är med i Svenska Äggs packeriråd certifierat sig vilket omfattar ungefär 85 procent av den svenska äggmarknaden.

– Alla ägg ska vara stöpta i samma form, säger Axel Lagerfelt, till ATL.

Mer om: Svenska Ägg


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är livsmedelshandelns bästa marknadschef

Glutenfritt bageri börjar sälja på Östenssons

Ödeshögsbageriet börjar sälja delar av sitt sortiment.

Plus

Matpriskollen: Lätt jämföra korv när alla kampanjar

Lanthandlarna kan få nya uppgifter

Vinstras för Strongpoint

Nyöppnat Hemköp startar näthandel

Arkiv

Bygger ut stödet till småbutiker

Blekingebutiken läggs ner

Reitan startar lokala produktionskök

2

Smörpriserna exploderade

Han byter tjänst inom Orkla

Livsmedelsjätten internrekryterar till posten som chef för segmentet FoodSolutions.

På nytt jobb
Medieprofil till Coop Värmlands styrelse

Efter ett halvt sekel – nu stänger butiken

Plus

Samverkan ska leda till minskat matsvinn

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Zoobranschen möts och lär

Mejeriet tecknar nationellt avtal med Ica

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Axfood överträffade förväntningarna

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

Så ser framtiden ut i grönsaksdisken

Sockerfri julmust märktes som innehållandes socker

Tryckfel ”sockrade” Vasa bryggeris juldryck.

De satsar på ärtor

CHEP får pris för Virtual Reality

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Mobil plånbok floppade

Plus

Chefen har ordet
Spännande tid när branschen ska möta kunderna på språng

Hemköp City kan kosta

Amazon på väg att lämna varor direkt i backluckan

Coops kritiserade kampanj var framgångsrik

Handlarna positiva inför julen

Sista dagen för Uppsalabutiken

Plus

Matpriskollen: Ägg populärast på Ica Nära

Skellefteåbutiken satsar på näthandel

Plus

Greppa Big Data i verkligheten

Coop Gotland omorganiserar

Svenskarna positiva till förbud mot engångsplastartiklar

Sänd till en kollega

0.133