Matkassebolaget vill in på börsen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill ta in motsvarande 2,4-2,9 miljarder kronor vid planerad börsnotering .

Det tyska matkassebolaget Hellofresh där svenska Jessica Schultz (tidigare Nilsson) är medgrundare annonserade idag att de planerar att introducera företaget på Frankfurtbörsen.

– Börsnoteringen är ett logiskt nästa steg när vi expanderar vårt företag ytterligare och för att vi ska kunna säkra vår position som en världsledande aktör samt kunna följa våran långsiktiga tillväxtstrategi, säger Dominik Richter, vd och medgrundare för Hellofresh i ett pressmeddelande.

Hellofresh värderades 2015 till 19,5 miljarder kronor och utsågs i våras till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times. Företaget ägs till stor del av startupfabriken Rocket Internet som även äger matleverans bolaget Delivery Hero som även det börsintroducerades tidigare i år på Frankfurtbörsen.

I dagsläget levererar Hellofresh mat sju europeiska länder, samt USA, Kanada och Australien och totatl levererar de mer än en miljon matkassar i veckan.

I samband med börsnoteringen vill företaget ta in 250-300 miljoner euro, vilket motsvarare cirka 2,4-2,9 miljarder kronor.

Det här är dock inte första gången Hellofresh har haft planer på att börsnotera, nästan exakt för två år sedan ryktades det om en notering, något som då alltså inte blev av.

Mer om: Hello Fresh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han är livsmedelshandelns bästa marknadschef

Glutenfritt bageri börjar sälja på Östenssons

Ödeshögsbageriet börjar sälja delar av sitt sortiment.

Plus

Matpriskollen: Lätt jämföra korv när alla kampanjar

Lanthandlarna kan få nya uppgifter

Vinstras för Strongpoint

Nyöppnat Hemköp startar näthandel

Arkiv

Bygger ut stödet till småbutiker

Blekingebutiken läggs ner

Reitan startar lokala produktionskök

2

Smörpriserna exploderade

Han byter tjänst inom Orkla

Livsmedelsjätten internrekryterar till posten som chef för segmentet FoodSolutions.

På nytt jobb
Medieprofil till Coop Värmlands styrelse

Efter ett halvt sekel – nu stänger butiken

Plus

Samverkan ska leda till minskat matsvinn

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Zoobranschen möts och lär

Mejeriet tecknar nationellt avtal med Ica

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Axfood överträffade förväntningarna

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

Så ser framtiden ut i grönsaksdisken

Sockerfri julmust märktes som innehållandes socker

Tryckfel ”sockrade” Vasa bryggeris juldryck.

De satsar på ärtor

CHEP får pris för Virtual Reality

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Mobil plånbok floppade

Plus

Chefen har ordet
Spännande tid när branschen ska möta kunderna på språng

Hemköp City kan kosta

Amazon på väg att lämna varor direkt i backluckan

Coops kritiserade kampanj var framgångsrik

Handlarna positiva inför julen

Sista dagen för Uppsalabutiken

Plus

Matpriskollen: Ägg populärast på Ica Nära

Skellefteåbutiken satsar på näthandel

Plus

Greppa Big Data i verkligheten

Coop Gotland omorganiserar

Svenskarna positiva till förbud mot engångsplastartiklar

Sänd till en kollega

0.126