Matkassebolaget vill in på börsen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill ta in motsvarande 2,4-2,9 miljarder kronor vid planerad börsnotering .

Det tyska matkassebolaget Hellofresh där svenska Jessica Schultz (tidigare Nilsson) är medgrundare annonserade idag att de planerar att introducera företaget på Frankfurtbörsen.

– Börsnoteringen är ett logiskt nästa steg när vi expanderar vårt företag ytterligare och för att vi ska kunna säkra vår position som en världsledande aktör samt kunna följa våran långsiktiga tillväxtstrategi, säger Dominik Richter, vd och medgrundare för Hellofresh i ett pressmeddelande.

Hellofresh värderades 2015 till 19,5 miljarder kronor och utsågs i våras till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times. Företaget ägs till stor del av startupfabriken Rocket Internet som även äger matleverans bolaget Delivery Hero som även det börsintroducerades tidigare i år på Frankfurtbörsen.

I dagsläget levererar Hellofresh mat sju europeiska länder, samt USA, Kanada och Australien och totatl levererar de mer än en miljon matkassar i veckan.

I samband med börsnoteringen vill företaget ta in 250-300 miljoner euro, vilket motsvarare cirka 2,4-2,9 miljarder kronor.

Det här är dock inte första gången Hellofresh har haft planer på att börsnotera, nästan exakt för två år sedan ryktades det om en notering, något som då alltså inte blev av.

Mer om: Hello Fresh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

Kopparbergs gjorde vinst

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Nyhetsbrev

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Arkiv

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Paradiset bjuder på ny runda

Satsar på crowdfunding – igen.

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

På nytt jobb
Cloettas nya finanschef hämtas från Arla

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

På nytt jobb
Han blir chef för Coop Tomtebo

Aldi backar rejält

Oklart om finsk ölförsäljning

Nya Falunbutiken utsatt för skadegörelse

Försenat tåg – då höll butiken öppet längre

Sänd till en kollega

0.184