23948sdkhjf

Matkassebolaget vill in på börsen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill ta in motsvarande 2,4-2,9 miljarder kronor vid planerad börsnotering .

Det tyska matkassebolaget Hellofresh där svenska Jessica Schultz (tidigare Nilsson) är medgrundare annonserade idag att de planerar att introducera företaget på Frankfurtbörsen.

– Börsnoteringen är ett logiskt nästa steg när vi expanderar vårt företag ytterligare och för att vi ska kunna säkra vår position som en världsledande aktör samt kunna följa våran långsiktiga tillväxtstrategi, säger Dominik Richter, vd och medgrundare för Hellofresh i ett pressmeddelande.

Hellofresh värderades 2015 till 19,5 miljarder kronor och utsågs i våras till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times. Företaget ägs till stor del av startupfabriken Rocket Internet som även äger matleverans bolaget Delivery Hero som även det börsintroducerades tidigare i år på Frankfurtbörsen.

I dagsläget levererar Hellofresh mat sju europeiska länder, samt USA, Kanada och Australien och totatl levererar de mer än en miljon matkassar i veckan.

I samband med börsnoteringen vill företaget ta in 250-300 miljoner euro, vilket motsvarare cirka 2,4-2,9 miljarder kronor.

Det här är dock inte första gången Hellofresh har haft planer på att börsnotera, nästan exakt för två år sedan ryktades det om en notering, något som då alltså inte blev av.

Mer om: Hello Fresh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Arkiv

Två butiker – två anlagda bränder

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.166