Handlarna positiva inför julen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandeln ser ljust på framtiden – men inte på lönsamheten.

I Handelsbarometern, Svensk Handels indikator för hur handlarna ser på framtiden går det att se att handeln ser positivt på framtida försäljning.Tron på ökad försäljning ökade med 0,2 procentenheter i jämförelse med förra månaden, samtidigt som tron lönsamheten minskade med 1,1 procentenheter under samma period.

Framtidsindex ökade med 0,1 enheter och tron på nyanställningar ökade med 1,4. Mest positiva var dagligvaruhandeln vars förväntningar ökade med 0,9 procentenheter, samtidigt som sällanköpshandelns optimism avtog med 0,6 procentenheter.

– Den för handeln så viktiga julförsäljningen börjar närma sig. Vissa matbutiker har redan plockat fram julmusten och med det stiger förväntningarna på den framtida försäljningen, säger Karin Johansson i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Danska Coop stänger ytterligare butiker

Havremjölk utan undantag

Nyhetsbrev

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

Arkiv
Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

Kopparbergs gjorde vinst

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Monster ville få bort svensk logga – fick nej

Energidrycksjättens märke mer klös än gaffel, tyckte Patent- och registreringsverket.

Här öppnar 7-eleven sin deli

Walmart slutar med självscannings-app

Axfood drar ner på sockret

150 ton mindre socker i den egna läsken.

På nytt jobb
Från Orkla till Klädesholmen

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

Hemköp öppnar näthandel för företag

De fick Guldkompassen

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Dagligvaror växer mest på nätet

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Reitan blir postombud

Svensk satsning på 200 obemannade butiker

Sänd till en kollega

0.267