Coops kritiserade kampanj var framgångsrik

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Danska ekokampanjen blev utskälld – men kunderna strömmade till.

Danska Coop lanserade en reklamkampanj för sina ekologiska varor som, likt en liknande svensk kampanj handlade om gifter i maten. Båda kampanjerna fick utstå hård kritik varav den svenska kampanjen till och med drogs inför rätta.

Läs också: Danska Coop stänger ytterligare butiker

Danska Coop, som driver butiker som Kvickly, Fakta och Brugsenvalde att lägga ner kampanjen men nu visar det sig att den kan ha fått positiv effekt ändå, det skriver Politiken. Kedjans egna siffror visar att försäljningen av ekologiska varor ökade under oktober med 24 procent, en markant skillnad från förra året då ökningen under samma period då låg på 13 procent.

Det är en enormt positiv utveckling, det visar att kunderna svarar på när man organiserar för och gör ekologiska varor tillgänglia i butiken, säger Thomas Roland, CSR-chef på Coop till Politiken.

På somliga håll ut i landet har ökningen varit ännu högre, så mycket som en ökning på 40 procent har sett i vissa delar av landet.

– Den är verkligen markant och indikerar att ekologiska varor verkligen sprider sig till hela landet. Det är inte längre ett Köpenhamns- eller storstadsfenomen, säger Thomas Roland till Politiken.

Mer om: Coop Danmark


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop

Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."

Debatt
Hållbar relation till plast behövs

Krönika: Matpriskollen: Fullt hus för frukt och grönt

På nytt jobb
Vice ordförande tar över hos Arla

Jan Toft Nørgaard, vice styrelseordförande sedan 2011, valdes som ny ordförande under torsdagen.

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Debatt: Inför nationell pant på plastpåsar

Maria Nobel på Hemköp vill se ändringar pantlagstiftningen.

Nyhetsbrev

Plus

Willys fortsätter öka mest

Arkiv

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Dagligvarukedjan till Mellerud

Första spadtaget på första butiken i nytt köpcentrum.

Ny samverkansarena ska lyfta branschen till toppen

– Vi vill utveckla livsmedelssektorn till en svensk kärnsektor i världsklass, säger Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för nya Sweden food arena.

Danska Coop stänger ytterligare butiker

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Ica-vd ser inget hot från Amazon – ännu

Plus

Han ska forska kring hur kunddata kan användas

Stefan Larsson på Lunds Universitet är en av de som nu får pengar från Handelsrådet för att forska kring handeln.

Havremjölk utan undantag

Plus

Grönaste entrén i Lund

I frukt- och gröntavdelningen på Stora Coop i Lund har inget lämnats åt slumpen.

Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

Från 2021 måste odlade produkter ha markkontakt för att räknas som ekologiska – Sverige får längre tid för anpassning.

Axfood vill se levnadslöner

På nytt jobb
Ny ordförande i DLF

På nytt jobb
Han är klar för Saltå kvarn

Jonas Regnér, bland annat tidigare vd för Gooh, tar över vd-tjänsten hos Saltå.

Kopparbergs gjorde vinst

Rött ljus för torsken i hela Östersjön

Krönika
5 stora frågor som påverkar din butik idag och i framtiden

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar 7-eleven sin deli

Krönika:
Chefen har ordet
Kanske tåget har gått för vin i butik

Fullt av Fritt Från

Ica med ny värd i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

På nytt jobb
Ny ordförande för Fiskbranschen

De fick Guldkompassen

Hemköp öppnar näthandel för företag

Krönika:
Ledare
Hög tid att nominera

Mötet
Framtiden är redan här

Krönika: Matpriskollen: Gurkor fortsatt populära

De är nya i Icahandlarnas styrelse

Sänd till en kollega

0.208