23948sdkhjf

Coops kritiserade kampanj var framgångsrik

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Danska ekokampanjen blev utskälld – men kunderna strömmade till.

Danska Coop lanserade en reklamkampanj för sina ekologiska varor som, likt en liknande svensk kampanj handlade om gifter i maten. Båda kampanjerna fick utstå hård kritik varav den svenska kampanjen till och med drogs inför rätta.

Läs också: Coop vill inte anställa unga

Danska Coop, som driver butiker som Kvickly, Fakta och Brugsenvalde att lägga ner kampanjen men nu visar det sig att den kan ha fått positiv effekt ändå, det skriver Politiken. Kedjans egna siffror visar att försäljningen av ekologiska varor ökade under oktober med 24 procent, en markant skillnad från förra året då ökningen under samma period då låg på 13 procent.

Det är en enormt positiv utveckling, det visar att kunderna svarar på när man organiserar för och gör ekologiska varor tillgänglia i butiken, säger Thomas Roland, CSR-chef på Coop till Politiken.

På somliga håll ut i landet har ökningen varit ännu högre, så mycket som en ökning på 40 procent har sett i vissa delar av landet.

– Den är verkligen markant och indikerar att ekologiska varor verkligen sprider sig till hela landet. Det är inte längre ett Köpenhamns- eller storstadsfenomen, säger Thomas Roland till Politiken.

Mer om: Coop Danmark


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Smakstart för Fodis crowdfunding

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Första spadtaget för City Gross tredje

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Två butiker – två anlagda bränder

Arkiv

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Butikskedja i samarbete med Sensec

Här öppnar City Gross

Lidl driver lastbil på eget avfall

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Butiken blir 6 000 kvadratmeter.

Torkan slår mot julgranarna

Nu kommer panten till näthandeln

Nytt samarbete ger kunden möjlighet att panta från hemmet.

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Krönika
Butiksupplevelsen behöver inte vara fantastisk – men ”rätt”

Butik nummer tre till Kista Galleria

1

Ledare
Lätt som en plätt sälja mer grönsaker

Butiker måste informera om vem som filmar

Matpriskollen: Bus, godis – eller clementiner?

Sänd till en kollega

0.155