23948sdkhjf

Coops kritiserade kampanj var framgångsrik

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Danska ekokampanjen blev utskälld – men kunderna strömmade till.

Danska Coop lanserade en reklamkampanj för sina ekologiska varor som, likt en liknande svensk kampanj handlade om gifter i maten. Båda kampanjerna fick utstå hård kritik varav den svenska kampanjen till och med drogs inför rätta.

Läs också: Personalen tränas i Virtual Reality

Danska Coop, som driver butiker som Kvickly, Fakta och Brugsenvalde att lägga ner kampanjen men nu visar det sig att den kan ha fått positiv effekt ändå, det skriver Politiken. Kedjans egna siffror visar att försäljningen av ekologiska varor ökade under oktober med 24 procent, en markant skillnad från förra året då ökningen under samma period då låg på 13 procent.

Det är en enormt positiv utveckling, det visar att kunderna svarar på när man organiserar för och gör ekologiska varor tillgänglia i butiken, säger Thomas Roland, CSR-chef på Coop till Politiken.

På somliga håll ut i landet har ökningen varit ännu högre, så mycket som en ökning på 40 procent har sett i vissa delar av landet.

– Den är verkligen markant och indikerar att ekologiska varor verkligen sprider sig till hela landet. Det är inte längre ett Köpenhamns- eller storstadsfenomen, säger Thomas Roland till Politiken.

Mer om: Coop Danmark
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

På nytt jobb
Ica-chef går till Epicenter

Ica drar sig ur ytterligare en mässa

Här kan Coop få konkurrens av Ica

Coops grepp i 13 butiker: El-lastbil för färskvaror

Nyhetsbrev

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Arkiv

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Hård smäll när kommunen tvingar äldre att handla i centrum

Billigare mat i januari

Så ska Coop Norge automatiseras

Livsmedelsbranschen växer snabbast på nätet

Chefen har ordet
Så tog vi oss genom skärselden

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

Ledare
Fri Köpenskap ökar snabbt – Tack för förtroendet

Apotek Hjärtat ska komplettera Coop och Eurocash – ingen Ica planerad – ännu

På nytt jobb
Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

De kan vinna Icas entreprenörspris

Så mycket ökade försäljningen i januari

Gotlandsbageri återuppstår – i Coops regi

Plus

Dagligvarugalan
Intern utmaning sporrade avdelningen

Två stora mål uppfyllda under året. Frysavdelningen visar positiva siffror och det blev vinst i Dagligvarugalan. Tobias Eklund sporras av tävlingar.

Första Biofach för Business Sweden

Swish vill erövra dagligvaruhandeln: Utrullning i 20 000 kassor

Crunchfish och Clearon lanserar gemensam lösning.

Varsel när Coop byter köttleverantör

På nytt jobb
UPPDATERAD: Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Strategi- och affärsutvecklingsdirektören ersätter Håkan Åkerström.

Plus

Dagligvarugalan
All in med bredbar olivolja

Kinnevik: "Därför satsar vi på Mathem"

På nytt jobb
Ica-profil blir ny vd hos Fazer

E-handelsexperten om Mathem-affären

Framgång för Pricer

Probi lyfte under året

Pricer i avtal med baltisk dagligvarukedja

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Ny frifräsare till Örebro

De är landets bästa spelbutik

Arla satsar på havre

Coca-Cola med ny smak

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157