CHEP får pris för Virtual Reality

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Globala logistiklösningsleverantören CHEP blev en av vinnarna på årets IGD:s gala i London.

Virtual Reality kombinerat med kategoristyrning gav CHEP IGD:s John Sainsbury-pris för utbildning och utveckling. Det motiverades med att det nya verktyget kan lära handeln fördelarna och värdet av att använda företagets plattformar i butik som återanvändbara marknadsföringslösningar.

– CHEPs VR-initiativ för att förbättra den så kallade sista milen är ett verkligt globalt initiativ som har skapat mervärde långt utöver de traditionella affärsgränserna och gett CHEP möjlighet att förstå sina kunder bättre, säger Stuart Comer, chef för utbildning och utveckling på brittiska Sainsbury’s.

Läs också: Pallföretaget tar in ny toppchef

CHEP bygger upp en virtuell stormarknad där man genom VR-verktygets perspektiv kan simulera och ge nya insikter om kategoristyrning för att på bästa sätt möta kundernas behov. Denna strategi ska hitta lösningar för den sista biten av kundens leverans (sista milen). Man fokuserar på både kampanjspårning och konsument- och produktuppkoppling.

– Genom VR kan CHEP hjälpa kunderna att förbättra marknadsförings- och påfyllningsarbetet och att sälja mer. Vi tror starkt på nytänkande och samarbete för att få upp effektivitet och hållbarhet i distributionskedjorna, säger Christophe Loiseau, CHEP:s vice vd med högsta ansvar för lösningar för den sista milen.

Mer om: Chep


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.133