Så ser framtiden ut i grönsaksdisken

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Mer grönsaker – fast i mindre mängder.

Sedan 1990 har den svenska grönsaks- och rotfruktskonsumtionen ökat med ungefär 50 procent. Enligt en undersökning genomförd av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) är en av anledningar till ökningen att butikerna ständigt anpassat sitt utbud efter kundernas krav.

Ett av de kraven är bekvämlighet och lagom anpassade mängder.

– Vi har alla köpt stora vitkålshuvuden där en bråkdel används direkt, resten blir liggande i kylskåpet. Och erbjudandet att köpa tre paprikor i en påse är inte så bra om den ena paprikan blir liggande tills den måste slängas. Morgondagens konsumenter köper för att konsumera, inte för att spara, säger Fredrik Fernqvist som forskar och undervisar vid Institutionen för arbets- vetenskap, ekonomi och miljöpsykologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp i ett pressmeddelande.

Tillsammans med Caroline Göransson, LRF Konsult, har han kartlagt framtidens grönsaksdisk. De har gjort djupintervjuer med nyckelpersoner inom organisationer för producenter, grossister och dagligvaruhandeln och grönsaksansvariga i större butiker.

Forskningsprojektet, som genomförts med stöd av Partner­skap Alnarp och Sydgrönt, täcker in hela dagligvaruhandeln.

En av de starkaste trenderna är ökad bekvämlighet med allt från tvättade grönsaker till färdigskurna blandningar och förkokta rödbetor. Produkterna i sig anpassas genom sallads- och kålhuvuden i lagom storlek. Morötter är ett bra exempel där förpackningar med minimorötter, morotsstavar, strimlade morötter och färdig rotsaksmix driver på försäljningen.

Bland de enskilda grönsakerna var tomater vinnare och så även sparris medan isbergssallad backar och gurka står still.

En slutats i rapporten är att fältet är öppet för svenska odlare att ta initiativ och vara innovativa. I stället för att vänta på önskemål från de stora grossisterna är det fritt fram att ta fram egna produkter och förpackningar, kanske med ett eget varumärke som ger ett merpris. Det ger också en chans för lokalodlat.

– Vårt intryck är att både handeln och grossisterna välkomnar sådana initiativ, säger Fredrik Fernqvist.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Trögt för Bergendahls

På nytt jobb
Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Ny packlösning för minskat matsvinn

Mat hos Muji på Åhléns

Den japanska kedjan bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm och plockar in färdigrätter, sötsaker och snacks i sortimentet.

Nyhetsbrev

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Arkiv

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Axfood vill fimpa engångsgrillarna

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Skärgårdshandlarens megasommar

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket ett kraftigt kampanjtryck på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Konsum i Karlstad bygger om

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Ny nod för life science och livsmedel

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Sänd till en kollega

0.16