23948sdkhjf

Så ser framtiden ut i grönsaksdisken

Mer grönsaker – fast i mindre mängder.

Sedan 1990 har den svenska grönsaks- och rotfruktskonsumtionen ökat med ungefär 50 procent. Enligt en undersökning genomförd av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) är en av anledningar till ökningen att butikerna ständigt anpassat sitt utbud efter kundernas krav.

Ett av de kraven är bekvämlighet och lagom anpassade mängder.

– Vi har alla köpt stora vitkålshuvuden där en bråkdel används direkt, resten blir liggande i kylskåpet. Och erbjudandet att köpa tre paprikor i en påse är inte så bra om den ena paprikan blir liggande tills den måste slängas. Morgondagens konsumenter köper för att konsumera, inte för att spara, säger Fredrik Fernqvist som forskar och undervisar vid Institutionen för arbets- vetenskap, ekonomi och miljöpsykologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp i ett pressmeddelande.

Tillsammans med Caroline Göransson, LRF Konsult, har han kartlagt framtidens grönsaksdisk. De har gjort djupintervjuer med nyckelpersoner inom organisationer för producenter, grossister och dagligvaruhandeln och grönsaksansvariga i större butiker.

Forskningsprojektet, som genomförts med stöd av Partner­skap Alnarp och Sydgrönt, täcker in hela dagligvaruhandeln.

En av de starkaste trenderna är ökad bekvämlighet med allt från tvättade grönsaker till färdigskurna blandningar och förkokta rödbetor. Produkterna i sig anpassas genom sallads- och kålhuvuden i lagom storlek. Morötter är ett bra exempel där förpackningar med minimorötter, morotsstavar, strimlade morötter och färdig rotsaksmix driver på försäljningen.

Bland de enskilda grönsakerna var tomater vinnare och så även sparris medan isbergssallad backar och gurka står still.

En slutats i rapporten är att fältet är öppet för svenska odlare att ta initiativ och vara innovativa. I stället för att vänta på önskemål från de stora grossisterna är det fritt fram att ta fram egna produkter och förpackningar, kanske med ett eget varumärke som ger ett merpris. Det ger också en chans för lokalodlat.

– Vårt intryck är att både handeln och grossisterna välkomnar sådana initiativ, säger Fredrik Fernqvist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078