Axfood överträffade förväntningarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

Axfood redovisar en omsättning på 11,6 miljarder kronor för årets tredje kvartal, att jämföra med 10,9 miljarder kronor för samma period föregående år. Rörelseresultatet ökade till 604 miljoner kronor (599), medan rörelsemarginalen sjönk till 5,2 procent (5,5).

För året hittills redovisar Axfood en ökad omsättning på 34,1 miljarder kronor (32,2), en ökning med 5,9 procent. Räknar man bort Axfoods förvärv av lagerhanteringen för frukt och grönsaker vid årsskiftet är ökningen 6,9 procent, enligt Axfoods delårsrapport som presenteras i dag.
Rörelseresultat för de tre första kvartalen låg i princip stilla på 1,5 miljarder kronor. Med hänsyn till den ökade omsättningen sjönk rörelsemarginalen till 4,4 procent.

Det är i första hand Willys som driver tillväxten. Hemköp tyngs fortfarande av kostnaderna för ombyggnaden och stängningen av Hemköp City i Stockholm. Koncernens sammanlagda resultat var dock bättre än marknadens förväntningar.

Koncernchefen Klas Balkow kommenterar:
− Under tredje kvartalet hade Axfood en stark tillväxt och stärkte positionen ytterligare på marknaden. Med Willys i spetsen visade alla segment en bra jämförbar försäljning och de nyförvärvade bolagen bidrog till vår starka tillväxt. Vi fortsätter framtidssatsningarna, som till stor del handlar om hur vi ska utveckla vårt kundmöte och förbättra vårt arbetssätt i en allt mer digital värld.

Läs också: Chokladstölder plågar butikerna

De sjunkande marginalerna är enligt honom enligt plan, och en konsekvens av Axfoods satsningar, främst på digital tillväxt.

Läs också: Axfood tar kompetens från Coop

Från årsskiftet styckar Axfood upp Axfood Närlivs. Kundansvaret för Tempo tas över av Hemköp och övriga kunder övergår till Dagab.

Styrelsen prognostiserar ett rörelseresultat för helåret i linje med 2016.

Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Itab levererar till Spanien

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Karma till Storbritannien

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.219