Axfood överträffade förväntningarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

Axfood redovisar en omsättning på 11,6 miljarder kronor för årets tredje kvartal, att jämföra med 10,9 miljarder kronor för samma period föregående år. Rörelseresultatet ökade till 604 miljoner kronor (599), medan rörelsemarginalen sjönk till 5,2 procent (5,5).

Läs också: Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

För året hittills redovisar Axfood en ökad omsättning på 34,1 miljarder kronor (32,2), en ökning med 5,9 procent. Räknar man bort Axfoods förvärv av lagerhanteringen för frukt och grönsaker vid årsskiftet är ökningen 6,9 procent, enligt Axfoods delårsrapport som presenteras i dag.
Rörelseresultat för de tre första kvartalen låg i princip stilla på 1,5 miljarder kronor. Med hänsyn till den ökade omsättningen sjönk rörelsemarginalen till 4,4 procent.

Det är i första hand Willys som driver tillväxten. Hemköp tyngs fortfarande av kostnaderna för ombyggnaden och stängningen av Hemköp City i Stockholm. Koncernens sammanlagda resultat var dock bättre än marknadens förväntningar.

Koncernchefen Klas Balkow kommenterar:
− Under tredje kvartalet hade Axfood en stark tillväxt och stärkte positionen ytterligare på marknaden. Med Willys i spetsen visade alla segment en bra jämförbar försäljning och de nyförvärvade bolagen bidrog till vår starka tillväxt. Vi fortsätter framtidssatsningarna, som till stor del handlar om hur vi ska utveckla vårt kundmöte och förbättra vårt arbetssätt i en allt mer digital värld.

De sjunkande marginalerna är enligt honom enligt plan, och en konsekvens av Axfoods satsningar, främst på digital tillväxt.

Från årsskiftet styckar Axfood upp Axfood Närlivs. Kundansvaret för Tempo tas över av Hemköp och övriga kunder övergår till Dagab.

Styrelsen prognostiserar ett rörelseresultat för helåret i linje med 2016.

Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Finalisterna klara inför Dagligvarugalan

Ta del av hela listan inför Sveriges viktigaste branschevent.

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hallå där, Johannes Cullberg!

Grundare och vd av Paradiset och en av talarna på Retaildagen.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött. "När Ica går ut så här brett visar de tydligt att det är det här priset som gäller", säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Kattungar hittades på Icas centrallager

Märkligt fynd i Helsingborg.

Nyhetsbrev

Skärgårdshandlarens megasommar

Arkiv

Bristande kunskap om livsmedelsförpackningar

Magnus Rosén lämnar som e-handelschef på Ica

Icas darkstore-satsning pressar resultaten i det andra kvartalet. – Det är helt mitt eget beslut, säger han till Fri Köpenskap.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Konsum i Karlstad bygger om

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna.

På nytt jobb
Ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Axfood om torkan: ”Vi kommer att få leva med effekterna länge”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Vi kommer att få leva med effekterna under en lång tid framöver, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Nu kan du prata med MonICA

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Värmen sänker tron på framtiden

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Boom för alkoholfritt öl: Upp 56 procent

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Butik skänkte godis efter olycka

Aldi rustar upp 150 butiker

Synen på e-handel förändras

Importföretag firar framgångar

Matpriserna stiger i värmen

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Sänd till en kollega

0.193