23948sdkhjf

Axfood överträffade förväntningarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

Axfood redovisar en omsättning på 11,6 miljarder kronor för årets tredje kvartal, att jämföra med 10,9 miljarder kronor för samma period föregående år. Rörelseresultatet ökade till 604 miljoner kronor (599), medan rörelsemarginalen sjönk till 5,2 procent (5,5).

Läs också: "Det händer så mycket inom det här området"

För året hittills redovisar Axfood en ökad omsättning på 34,1 miljarder kronor (32,2), en ökning med 5,9 procent. Räknar man bort Axfoods förvärv av lagerhanteringen för frukt och grönsaker vid årsskiftet är ökningen 6,9 procent, enligt Axfoods delårsrapport som presenteras i dag.
Rörelseresultat för de tre första kvartalen låg i princip stilla på 1,5 miljarder kronor. Med hänsyn till den ökade omsättningen sjönk rörelsemarginalen till 4,4 procent.

Det är i första hand Willys som driver tillväxten. Hemköp tyngs fortfarande av kostnaderna för ombyggnaden och stängningen av Hemköp City i Stockholm. Koncernens sammanlagda resultat var dock bättre än marknadens förväntningar.

Koncernchefen Klas Balkow kommenterar:
− Under tredje kvartalet hade Axfood en stark tillväxt och stärkte positionen ytterligare på marknaden. Med Willys i spetsen visade alla segment en bra jämförbar försäljning och de nyförvärvade bolagen bidrog till vår starka tillväxt. Vi fortsätter framtidssatsningarna, som till stor del handlar om hur vi ska utveckla vårt kundmöte och förbättra vårt arbetssätt i en allt mer digital värld.

De sjunkande marginalerna är enligt honom enligt plan, och en konsekvens av Axfoods satsningar, främst på digital tillväxt.

Från årsskiftet styckar Axfood upp Axfood Närlivs. Kundansvaret för Tempo tas över av Hemköp och övriga kunder övergår till Dagab.

Styrelsen prognostiserar ett rörelseresultat för helåret i linje med 2016.

Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Lidl tar över egna brödavdelningar

Nytt avtal med Fazer ska minska svinnet.

På nytt jobb
Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Ett steg närmare ny Svedalabutik

På nytt jobb
Ny vd för Lindvalls Chark

Fjärde generationen tar över.

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ledare
Ögontjänare är vi allihopa

Arkiv

Nytt varumärke för Bergendahls

Så drabbade snökaoset butikerna

Matpriskollen: Frukt och grönt är säkra kort

City Gross firade sitt första kvartssekel

Klart med Coops nya bygge

Butiken öppnar nästa vinter.

Mötet
"Kanske är jag lite för tydlig med medarbetarna"

Bella Goldman följer sitt hjärta och andas företaget hon jobbar på. – Sådan har jag alltid varit på gott och ont, säger hon.

Första spadtaget för City Gross tredje

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Mötet
Axfoods HR-direktör slutar

Smakstart för Fodis crowdfunding

Två butiker – två anlagda bränder

Dagligvarugalan
Tipsen: Så fick Maxi Partille klirr i kassan

Tajta band med leverantörerna fick fart på försäljningen. Brödavdelningen växer dubbelt så snabbt som övriga butiken.

Plus

Nu hårdnar leveranskriget

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Nu släpps Coops nya app

Fri Köpenskap kan avslöja alla funktionerna.

På nytt jobb
Hon är ny på Coop Nord

Ny Coop i Icas gamla lokaler

Här öppnar City Gross

Handlarna tror på julen

Butiken satsar på expressbeställning

Ny vision och design från Stjärnägg

Matpriserna har sjunkit

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

De ska få svenskarna att upptäcka polska smaker

På nytt jobb
Han tar över i Jakobsberg

Ytterligare en Ica-butik upphör

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Synliga svenskar rider på trendvåg

Sänd till en kollega

0.203