Coops köttleverantör i norr expanderar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Nyhléns Hugosons köper charkföretag.

Sedan januari i år är det Nyhléns Hugosons som ansvarar för basutbudet av fläsk- och nötkött i Coop Nords och Coop Norrbottens 113 butiker och nu blir de ännu större genom förvärvet av Änge Chark.

Änge Chark är en lokal producent av charkprodukter i Jämtland och genom förvärvet säger sig Nyhléns Hugosons nu kunna ”skapa långsiktiga förutsättningar för en ökad produktion av chark- & köttprodukter i Änge och Jämtland”.

– Änge Chark är ett starkt varumärke och ett välskött jämtländskt företag med anor som
är uppskattat av både kunder och konsumenter. Vi ser en fortsatt potential att utveckla

Läs också: Ny butikschef på Grisbacka
kunderbjudandet och därmed öka produktionen av lokalproducerade kött- &
charkprodukter i Jämtland. Vi ser även nya möjligheter att stärka samarbetet med de
jämtländska bönderna och den lokala råvaran, säger Magnus Nilsson, vd på Nyhléns Hugosons.

Änge Chark grundades 1934 och fabriken ligger i Änge, Offerdal som ligger 5 mil
nordväst om Östersund och man är idag cirka 8 anställda.

Köpet går igenom den 1 januari 2018.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.178