Tyska kedjor samarbetar med Amazon

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Regionala kedjor söker konkurrensfördelar gentemot de stora.

Regionala dagligvarukedjor som Tegut, Basic, Bünting och den dagligvarukedja i Bayern som drivs av Fenerberg-familjen har börjar samarbeta med Amazon för försäljning på nätjättens e-handelsplats, det skriver Handelsblatt.

Anledningen uppges vara att de stora nationella kedjorna, Aldi, Lidl, Rewe och Edeka, har stoppat de här kedjorna att expandera nationellt.

Somliga uttrycker nu oro för att Amazon nu ska ta ytterligare ska flytta fram sin position på en tyska marknaden men enligt Dirk Homberg, logistikexpert på JDA är det fler fördelar än nackdelar för de mindre kedjorna att samarbeta med Amazon. Istället för att satsa på enskilda mediokra projekt kan de ta del av den bästa logistiken på marknaden.

Läs också: Idag öppnar Amazons automatiska butik

– Flera tyska handlare är inte redo för den komplexa utmaning som kundernas krav innebär så som möjligheten att kunna beställa och få produkter levererade till sig när som helst, vart som helst, säger Dirk Homberg till Handelsblatt.

De regionala handlarna är väl medvetna om riskerna, men även fördelarna med att samarbeta med Amazon.

Läs också: Amazon skickar hem maten gratis

– Vi förde en intensiv diskussion inom företaget om det här var en risk eller en möjlighet för oss. I slutändan blev dock lockelsen enkelt för stor, säger Thomas Gutberlet, chef för den lokala kedjan Tegut till Handelsblatt.

Samtidigt hyser Thomas Gutberlet inga illusioner om att samarbetet förmodligen inte varar för evigt.

– Vi är inte naiva. Vi vet att tids nog kommer Amazon inte att behöva oss längre, när deras försäljning går bra och då kommer de att fortsätta ensamma, säger.

Amazon har ökat sin livsmedelsförsäljning från 40 till 45 miljoner euro i Tyskland under det tredje kvartalet.

Mer om: Amazon | Tegut


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.239