Coop inför eget lösviktkoncept

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Cloetta degraderas till ”huvudleverantör”.

Det är i Cloettas kvartalsrapport som företagets vd Henri de Sauvage-Nolting berättar att Coop inför ett nytt lösgodiskoncept där Cloetta istället för att sköta hela lösviktskonceptet nu kommer bli en leverantör av flera.

– Vi är mitt inne i en förhandlingsperiod nu där Cloetta är en av flera leverantörer som vi för en dialog med säger Erika Troeng, presskommunikatör på Coop.  

Läs också: Engångsgrillar säljs trots stopp

Det nya konceptet kan leda till en försäljningsminskning för Cloetta på 130-150 miljoner kronor och en minskning av rörelseresultatet (ebit) på 10-15 miljoner kronor. Det uppger ir-chefen Jacob Broberg i ett mail till Nyhetsbyrån Direkt.

Det var 2015 som Cloetta blev leverantör till Coop Sverige när Candyking förlorade kontrakten med kedjan.

Cloetta uppger att det nya konceptet kommer att införas 2018 men på Coop kan man ännu inte säga när det nya konceptet kommer att lanseras.

Mer om: Cloetta | Coop


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Nyhetsbrev

Minskad framtidstro hos handlarna

Arkiv

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.183