Dagligvaruhandeln ökade mer än väntat

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Försäljningen uppgick till 27 miljarder i september.

Enligt HUIs detaljhandelsindex gick den svenska dagligvaruhandeln bättre än väntat då försäljningen ökade med totalt 4,1 procent i löpande priser (1,4 procent i fasta priser). Ökningen var högre än förväntat men enligt HUI ska siffrorna tas med en nypa salt då de kan komma att justeras när definitiva utfallet publiceras.

Läs också: Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Många andra branscher har påverkats av digitaliseringen vilket gjort att priserna blivit mer transparenta och följaktligen pressats ner men så är inte fallet för dagligvarubranschen där endast 2 procent av handeln sker online. Enligt HUI kommer dock digitaliseringen även att påverka framtida resultat.

HUI jämför de svenska matpriserna med de i Storbritannien och menar att när de svenska priserna ökat med 6 procent under en femårsperiod så har de brittiska minskat med 4 procent, förmodligen som resultat just digitaliseringen.

Totalt omsatte detaljhandeln drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Nyhetsbrev

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.169