Näthandeln ökade under september

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Konstant ökningstakt.

63 procent av svenskarna e-handlade under september månad och handeln ökade med 16 procent vilket ligger i linje med ökningstakten under hela året, det framgår av Postnords e-barometer.

Läs också: Postnord: "Anmälan är helt grundlös"

Jämfört med samma månad förra året har andelen som handlat dagligvaror, heminredning och möbler samt sportprodukter ökat mest.

Även denna månad sjönk e-handelskonsumtionen av barnartiklar och leksaker något jämfört mot samma månad i fjol.

De varor som e-handlades mest under månaden var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.

Nu ser branschen med spänning fram emot julhandeln vilket förväntas bli rekordstor för e-handeln.

– Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året. Däremot ökar alltid andelen inför julen, där bekvämligheten blir än viktigare. Det blir också spännande att se hur mycket större genomslag Black Friday, den stora readagen, får inför julhandeln i år. Jag tror att det kommer bli ett stort rekord, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i ett pressmeddelande.

Mer om: eHandel | PostNord


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.22