23948sdkhjf

Näthandeln ökade under september

Konstant ökningstakt.

63 procent av svenskarna e-handlade under september månad och handeln ökade med 16 procent vilket ligger i linje med ökningstakten under hela året, det framgår av Postnords e-barometer.

Jämfört med samma månad förra året har andelen som handlat dagligvaror, heminredning och möbler samt sportprodukter ökat mest.

Även denna månad sjönk e-handelskonsumtionen av barnartiklar och leksaker något jämfört mot samma månad i fjol.

De varor som e-handlades mest under månaden var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.

Nu ser branschen med spänning fram emot julhandeln vilket förväntas bli rekordstor för e-handeln.

– Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året. Däremot ökar alltid andelen inför julen, där bekvämligheten blir än viktigare. Det blir också spännande att se hur mycket större genomslag Black Friday, den stora readagen, får inför julhandeln i år. Jag tror att det kommer bli ett stort rekord, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125