Fler klimatsmarta förpackningar för Axfood

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Satsar på nya förpackningar för rengöringsprodukter och frysvaror.

Axfood fortsätter sitt arbete med att byta ut förpackningar i sitt egna sortiment. Förutom mer miljövänligt material ska de nya förpackningarnas konstrueras med mindre materialåtgång i åtanke samt innehålla mindre luft för att ta mindre plats vid transport.

Arbetet med att byta ut förpackningar för Garants ekologiska frysta grönsaker påbörjades redan för ett par år sedan. Nu byts plast tillverkad av fossil råvara mot plast från förnybar råvara. Totalt omfattas åtta produkter i frysen.

– Fördelen med ett enda plastmaterial är att det går att materialåtervinna i vårt vanliga återvinningssystem istället för att gå raka vägen till förbränning. Plasten får på så sätt ett andra liv och kan användas i nya produkter så länge den källsorteras, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare på Axfood.

Även de egna rengörings- och kroppsvårdsprodukterna under varumärket Såklart ska få nya förpackningar.

Förpackningar är tillverkade av returplast eller plast från den förnybara råvaran sockerrör. Allt papper som används till förpackningarna är FSC-märkt. Dessutom klimatkompenseras koldioxidutsläppen vid produktion och transport via certifierade projekt.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Itab levererar till Spanien

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Karma till Storbritannien

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.139