Fler klimatsmarta förpackningar för Axfood

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Satsar på nya förpackningar för rengöringsprodukter och frysvaror.

Axfood fortsätter sitt arbete med att byta ut förpackningar i sitt egna sortiment. Förutom mer miljövänligt material ska de nya förpackningarnas konstrueras med mindre materialåtgång i åtanke samt innehålla mindre luft för att ta mindre plats vid transport.

Arbetet med att byta ut förpackningar för Garants ekologiska frysta grönsaker påbörjades redan för ett par år sedan. Nu byts plast tillverkad av fossil råvara mot plast från förnybar råvara. Totalt omfattas åtta produkter i frysen.

– Fördelen med ett enda plastmaterial är att det går att materialåtervinna i vårt vanliga återvinningssystem istället för att gå raka vägen till förbränning. Plasten får på så sätt ett andra liv och kan användas i nya produkter så länge den källsorteras, säger Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare på Axfood.

Även de egna rengörings- och kroppsvårdsprodukterna under varumärket Såklart ska få nya förpackningar.

Förpackningar är tillverkade av returplast eller plast från den förnybara råvaran sockerrör. Allt papper som används till förpackningarna är FSC-märkt. Dessutom klimatkompenseras koldioxidutsläppen vid produktion och transport via certifierade projekt.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Framgångsrikt år för Lidl

Stark öppning för digital matförsäljning

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv
Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Butik på Södermalm får klartecken

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.188