23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rejält lyft för minilivs

Försäljningen ökade med hela 4 procent.

Minilivs ökade kraftigt under tredje kvartalet. Kaféerna gick betydligt sämre och tappade 3,6 procent av försäljningen, enligt Servicehandelsindex.

– Kaféer har haft tio år där försäljningen ökat kvartal efter kvartal. Förr eller senare blir det då svårt att slå siffrorna, konstaterar Bengt Hedlund, vd i branschorganisationen Convenience Stores Sweden (CSS).

Uppgången för minilivs är det rakt motsatta fenomenet:

– Branschen har brottats med dåliga siffror, men nu har det vänt, säger Bengt Hedlund.

Som helhet ökade försäljningen i conveniencebranschen med blygsamma 0,5 procent jämfört med tredje kvartalet 2016. Det är långt från den kraftiga uppgången som noterades under flera kvartal i fjol. Men Bengt Hedlund spår ändå att branschen har en ljus framtid.

– I USA besöker hälften av kunderna en conveniencebutik varje dag. Jag tror att vi kan nå dit i Sverige också, säger han.

Servicehandelsindex för tredje kvartalet visar också en försäljningsuppgång för fast food-restauranger med 2,3 procent medan försäljningen i spel- och tobaksbutiker ökade med 0,5 procent. I trafikbutikerna minskade däremot försäljningen med 0,8 procent.

Kvartalssiffrorna har jämförts med motsvarande kvartal i fjol och speglar försäljningen i löpande priser i jämförbara enheter, det vill säga sådana som varit öppna i minst ett år. Utöver samtliga enheter i 21 kedjor ingår försäljningen i cirka 1 000 fristående enheter.

Enligt Bengt Hedlund betyder det att Servicehandelsindex fångar upp hela branschen, som består av sammanlagt cirka 9 000 enheter.

Servicehandelns försäljning tredje kvartalet
Bransch Försäljning*
Fastfood-restauranger 2,3
Kaféer −3,6
Spel- och tobaksbutiker 0,5
Trafikbutiker −0,8
Minilivs 4
All servicehandel 0,5
Källa: Servicehandelsindex/Convenience Stores Sweden/HUI Research
*Förändring i procent jämfört med tredje kvartalet 2016. Försäljning redovisas i löpande priser i jämförbara enheter, det vill säga butiker/restauranger som varit öppna i minst ett år.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094