23948sdkhjf

Digitalt skapar nyttiga frukostvanor

En digital plattform som inspirerar till hälsosamma frukostvanor blev det vinnande konceptet på BillerudKorsnäs PackChallenge 2017.

Under september och oktober har eleverna vid Communication Designprogrammet på Berghs School of Communication i Stockholm tävlat om att hitta ett sätt för mejeriproducenten Arla Foods att producera förpackningslösningar som för att når ut och engagerar unga konsumenter.

Bland de många bidragen stod ”Breakfast Stories” ut som en idé och design som tog fasta på problematiken att 20-30 procent av alla tonåringar hoppar över frukosten nästan varje dag.

Tanken bakom konceptet är förse förpackningarna med en QR-kod som ger tonåringar och föräldrar tillgång till en digital plattform där de såväl kan dela som ta del av historier och fakta kring hälsosamma frukostvanor.

Motiveringen bakom det vinnande bidraget lyder:
”Ett samhällsproblem det pratas för lite om. Insikterna har styrt konceptutvecklingen rakt igenom det digitala, kampanjer, produktbredd, designoriginalitet och målgruppsfokus. Därför är detta det starkaste konceptet enligt årets brief. Det går att nyttja till många produktgrupper inom Arla, det bygger på en community som verkligen är digital och den kopplar till förpackningar och användartillfällen precis som Arla ville ha det. Det vi ser i detta koncept är början på ett långsiktigt arbete där samhällsproblem går att lösa med produkt, förpackning och varumärke.”

Teamet bakom det vinnande konceptet består av Daniela Röstlund och Sukena Tran.

PackChallenge arrangeras årligen av BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication i Stockholm.

Läs mer om PackChallenge 17 och se bidragens designlösningar samt case-filmer på www.packchallenge.se


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078