23948sdkhjf

Digitalt skapar nyttiga frukostvanor

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

En digital plattform som inspirerar till hälsosamma frukostvanor blev det vinnande konceptet på BillerudKorsnäs PackChallenge 2017.

Under september och oktober har eleverna vid Communication Designprogrammet på Berghs School of Communication i Stockholm tävlat om att hitta ett sätt för mejeriproducenten Arla Foods att producera förpackningslösningar som för att når ut och engagerar unga konsumenter.

Läs också: Pucko att dribbla med vinnande namn

Bland de många bidragen stod ”Breakfast Stories” ut som en idé och design som tog fasta på problematiken att 20-30 procent av alla tonåringar hoppar över frukosten nästan varje dag.

Tanken bakom konceptet är förse förpackningarna med en QR-kod som ger tonåringar och föräldrar tillgång till en digital plattform där de såväl kan dela som ta del av historier och fakta kring hälsosamma frukostvanor.

Motiveringen bakom det vinnande bidraget lyder:
”Ett samhällsproblem det pratas för lite om. Insikterna har styrt konceptutvecklingen rakt igenom det digitala, kampanjer, produktbredd, designoriginalitet och målgruppsfokus. Därför är detta det starkaste konceptet enligt årets brief. Det går att nyttja till många produktgrupper inom Arla, det bygger på en community som verkligen är digital och den kopplar till förpackningar och användartillfällen precis som Arla ville ha det. Det vi ser i detta koncept är början på ett långsiktigt arbete där samhällsproblem går att lösa med produkt, förpackning och varumärke.”

Teamet bakom det vinnande konceptet består av Daniela Röstlund och Sukena Tran.

Läs också: Från Arla till LRF

PackChallenge arrangeras årligen av BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication i Stockholm.

Läs mer om PackChallenge 17 och se bidragens designlösningar samt case-filmer på www.packchallenge.se


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Nyhetsbrev

Arkiv

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

200 nya jobb när Arvid Nordquist expanderar

Planerar nytt kafferosteri i Järfälla utanför Stockholm.

Plus

Mötet
”Butikens roll i samhället blir allt mer komplex”

Icahandlaren Jenni Steiner brinner för att göra skillnad.

Plus

Ica Nära svidar om till helgen

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

City Gross utspel: ”Trianon visar sin riktiga agenda”

Fastighetsägaren backar men kräver City Gross på miljoner.

Ökade krav på prishöjningar

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

Plus

Dagligvarugalan
Ombyggt mejeri gjorde susen

En ombyggnad av mejeriavdelningen gav utdelning på Dagligvarugalan.

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Lägsta matpriserna på två år

De kan bli årets ekobutik

Conveniencebranschen omsätter 26 miljarder

På nytt jobb
Letade läget i 25 år – sen slog han till

Från pappersflaskor till bananband

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

Lanserar ersättning för plastsugrör

På nytt jobb
Sia glass byter vd

Klartecken för ny Lidl i centrum

Orkla säljer asiatisk dam

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Nya Coop-handlaren om flytten från Ica-handlare

Chefen har ordet
”Vi måste förtjäna våra kunder”

Butik sprängd i Malmö

På nytt jobb
Från OKQ8 till Fazer Food Services Sverige

Sänd till en kollega

0.212