23948sdkhjf

Digitalt skapar nyttiga frukostvanor

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

En digital plattform som inspirerar till hälsosamma frukostvanor blev det vinnande konceptet på BillerudKorsnäs PackChallenge 2017.

Under september och oktober har eleverna vid Communication Designprogrammet på Berghs School of Communication i Stockholm tävlat om att hitta ett sätt för mejeriproducenten Arla Foods att producera förpackningslösningar som för att når ut och engagerar unga konsumenter.

Läs också: Arla vill nolla klimatavtrycken

Bland de många bidragen stod ”Breakfast Stories” ut som en idé och design som tog fasta på problematiken att 20-30 procent av alla tonåringar hoppar över frukosten nästan varje dag.

Tanken bakom konceptet är förse förpackningarna med en QR-kod som ger tonåringar och föräldrar tillgång till en digital plattform där de såväl kan dela som ta del av historier och fakta kring hälsosamma frukostvanor.

Motiveringen bakom det vinnande bidraget lyder:
”Ett samhällsproblem det pratas för lite om. Insikterna har styrt konceptutvecklingen rakt igenom det digitala, kampanjer, produktbredd, designoriginalitet och målgruppsfokus. Därför är detta det starkaste konceptet enligt årets brief. Det går att nyttja till många produktgrupper inom Arla, det bygger på en community som verkligen är digital och den kopplar till förpackningar och användartillfällen precis som Arla ville ha det. Det vi ser i detta koncept är början på ett långsiktigt arbete där samhällsproblem går att lösa med produkt, förpackning och varumärke.”

Teamet bakom det vinnande konceptet består av Daniela Röstlund och Sukena Tran.

Läs också: Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

PackChallenge arrangeras årligen av BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication i Stockholm.

Läs mer om PackChallenge 17 och se bidragens designlösningar samt case-filmer på www.packchallenge.se


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Handels hotade att stänga butiken efter att en kvinna försökt ta sitt liv.

På nytt jobb
Hon blir marknadsansvarig för Storesupport

Alkoglass – endast på systemet

Willys tar över efter Coop

Plus

Svensk gränsbuss blev mångkulturell kustbutik

Norska invandrare vallfärdar till den svenska gränsen för att handla mångkulturell mat. Nu har konceptet breddats till Umeå.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny butik till Västerås vid årsskiftet

Arkiv

Man häktad efter två knivattacker i Ica-butik

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Orklas vd avgår

Ledare
När kommer appen för all typ av mat?

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Tempo växlas upp till Hemköp: ”Bredare sortiment och vassare priser”

Coop backar om kassorna: ”Folk kan inte bete sig”

Coop-fusionen får kritik

Ny teknik gör Coops pant till nya flaskor

Kraftigt lyft för Coop Värmland

Näthandlare tror på framtiden

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Bergendahls levererar till fler kunder

Willys i Kalmar klar till sommaren

Efter dödsfall - då hålls rättegången mot Atria

Plus

Butiksspaning: City Gross Kungens Kurva

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Krönika:
Chefen har ordet
”Lagstiftarna har gått vilse med tobakslagen”

Ungas matval styrs av värderingar

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nu kommer Karma till Frankrike

Klartecken för Lidls självkörande lastbil

Ny storägare i Taylors & Jones

Nytt hopp för Boxholms ost

På nytt jobb
Han tar över i Karlskoga

Arla vill nolla klimatavtrycken

Framtidens mat – så tänkte vi förr och så tänker vi nu

Ica köper mer mark intill Ocadolagret

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162