Digitalt skapar nyttiga frukostvanor

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

En digital plattform som inspirerar till hälsosamma frukostvanor blev det vinnande konceptet på BillerudKorsnäs PackChallenge 2017.

Under september och oktober har eleverna vid Communication Designprogrammet på Berghs School of Communication i Stockholm tävlat om att hitta ett sätt för mejeriproducenten Arla Foods att producera förpackningslösningar som för att når ut och engagerar unga konsumenter.

Bland de många bidragen stod ”Breakfast Stories” ut som en idé och design som tog fasta på problematiken att 20-30 procent av alla tonåringar hoppar över frukosten nästan varje dag.

Tanken bakom konceptet är förse förpackningarna med en QR-kod som ger tonåringar och föräldrar tillgång till en digital plattform där de såväl kan dela som ta del av historier och fakta kring hälsosamma frukostvanor.

Motiveringen bakom det vinnande bidraget lyder:
”Ett samhällsproblem det pratas för lite om. Insikterna har styrt konceptutvecklingen rakt igenom det digitala, kampanjer, produktbredd, designoriginalitet och målgruppsfokus. Därför är detta det starkaste konceptet enligt årets brief. Det går att nyttja till många produktgrupper inom Arla, det bygger på en community som verkligen är digital och den kopplar till förpackningar och användartillfällen precis som Arla ville ha det. Det vi ser i detta koncept är början på ett långsiktigt arbete där samhällsproblem går att lösa med produkt, förpackning och varumärke.”

Läs också: Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Teamet bakom det vinnande konceptet består av Daniela Röstlund och Sukena Tran.

PackChallenge arrangeras årligen av BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication i Stockholm.

Läs också: Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

Läs mer om PackChallenge 17 och se bidragens designlösningar samt case-filmer på www.packchallenge.se




Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.225