Arla backar om manipulerad bild

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Arlas förpackningar med grekisk yoghurt får kritik av kristna i Sverige. Nu får kyrkan på illustrationen tillbaka sitt kors.

Illustrationen på plastburken föreställer kyrkor och är baserat på ett foto. Men kyrkorna på fotot har kors på taken – det har inte kyrkorna på illustrationen.

De ändrade bilderna har uppmärksammats i sociala medier. Men Arla är inte den enda som fått kritik. I höstas uppmärksammades även att Lidl och Nestlé använt retuscherade versioner av kyrkor på sina förpackningar.  

– Det var en vän som var och handlade yoghurt och upptäckte den här hinken. Hon blev upprörd över att detta nått ända till Arla, vi känner ju alla Arla som det mest svenska som finns typ, säger Nuri Kino journalist och författare till Aftonbladet.

– Vi är jätteledsna att folk har tagit illa vid sig, och det har definitivt inte varit vår mening. Dels så undersöker vi hur det kommer sig att det har blivit så här, dels har vi nu satt i gång en process för att illustrationen ska bli korrekt, säger Erik Bratthall, presschef på Arla.

Mer om: Arla | Lidl | Nestlé


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Nyhetsbrev

Hit kommer Lidl härnäst

Arkiv

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Coop Extra blir Coop i Degerfors

Nya detaljplanen får kedjan att ta nya grepp.

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Lidl skrotar engångsartiklar av plast

26 miljoner att söka för eko-ökning

Ökande e-handel ställer nya krav på livsmedelsförpackningar

Nyttigt och hållbart - om svensken själv får välja

Mat som är nyttig för både kropp och miljö gör svenskarna gladare, enligt en attitydundersökning som Axfood gjort.

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Så många svenskar väljer vegetariska måltider

Coops matometer visar utfallet i maj.

Ica fortsätter med Postnord

Hon blir Arlas nya vice ordförande

Utsågs på torsdagens styrelsemöte.

Då öppnar nya EKO utanför Sundsvall

Birsta City blir skådeplatsen för 8 200 kvm stor butik.

Byter från Handlarn till Tempo

Hit kommer Icas nya Kvantum-butik

Larmrapporten: Hoten och våldet ökar i handeln

Den växande brottsligheten får anställda att lämna jobbet.

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Axfood och Lidl naggar på Coop

Smoothiebolag ska in på börsen

Matpriserna drar ifrån

Willys kommer till Söder

Sänd till en kollega

0.262