23948sdkhjf

Arla backar om manipulerad bild

Arlas förpackningar med grekisk yoghurt får kritik av kristna i Sverige. Nu får kyrkan på illustrationen tillbaka sitt kors.

Illustrationen på plastburken föreställer kyrkor och är baserat på ett foto. Men kyrkorna på fotot har kors på taken – det har inte kyrkorna på illustrationen.

De ändrade bilderna har uppmärksammats i sociala medier. Men Arla är inte den enda som fått kritik. I höstas uppmärksammades även att Lidl och Nestlé använt retuscherade versioner av kyrkor på sina förpackningar.  

– Det var en vän som var och handlade yoghurt och upptäckte den här hinken. Hon blev upprörd över att detta nått ända till Arla, vi känner ju alla Arla som det mest svenska som finns typ, säger Nuri Kino journalist och författare till Aftonbladet.

– Vi är jätteledsna att folk har tagit illa vid sig, och det har definitivt inte varit vår mening. Dels så undersöker vi hur det kommer sig att det har blivit så här, dels har vi nu satt i gång en process för att illustrationen ska bli korrekt, säger Erik Bratthall, presschef på Arla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094