Arla backar om manipulerad bild

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Arlas förpackningar med grekisk yoghurt får kritik av kristna i Sverige. Nu får kyrkan på illustrationen tillbaka sitt kors.

Illustrationen på plastburken föreställer kyrkor och är baserat på ett foto. Men kyrkorna på fotot har kors på taken – det har inte kyrkorna på illustrationen.

De ändrade bilderna har uppmärksammats i sociala medier. Men Arla är inte den enda som fått kritik. I höstas uppmärksammades även att Lidl och Nestlé använt retuscherade versioner av kyrkor på sina förpackningar.  

– Det var en vän som var och handlade yoghurt och upptäckte den här hinken. Hon blev upprörd över att detta nått ända till Arla, vi känner ju alla Arla som det mest svenska som finns typ, säger Nuri Kino journalist och författare till Aftonbladet.

– Vi är jätteledsna att folk har tagit illa vid sig, och det har definitivt inte varit vår mening. Dels så undersöker vi hur det kommer sig att det har blivit så här, dels har vi nu satt i gång en process för att illustrationen ska bli korrekt, säger Erik Bratthall, presschef på Arla.

Mer om: Arla | Lidl | Nestlé


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.268