Samlade dr-reklam – i 27 år

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Sedan 1990 har Rolf Glennman i Vargön utanför Vänersborg sparat all direktreklam som har kommit i hans brevlåda.

Enligt Rolf Glennman är det en markering mot pappersslöseriet. Markeringen, som tagit 27 år att samla ihop, väger i dagsläget 800 kilo, rapporterar SVT Nyheter Väst.

– Jag ville se hur mycket det blev. Det är ju rena idiotin att hugga ned skogen på det här viset och tala om för mig det jag redan vet, som att de säljer bananer och korv på Konsum och fläskkotlett eller köttfärs på Ica. Det är ju slöseri, att de anser att jag är en idiot som inte vet att de säljer bananer och korv i affärerna. Jag vet ju det, förklarar Rolf Glennman för Aftonbladet.

– Nu är det slut, projektet är över. Jag kan inte samla mer eftersom uthuset är fullt. Nu kommer jag att sätta upp en skylt – ingen reklam tack! 

Rolfs Glennmans tanke från början var att skänka reklamsamlingen till biblioteket i Vänersborg, för att de skulle kunna göra en utställning av det. Nu har planen ändrats – han vill visa upp materialet i tv, för att sedan skicka det till återvinning. 

– Jag vill visa människor hur vansinnigt det är med all denna reklam. Tänk om det hade kunnat bli skolböcker istället. Du kan ju tänka dig alla hushåll i det här området – Vänersborg, Trollhättan, Vargön, Uddevalla… det är ju 20 000 stycken. Multiplicera det med 800 kilo så får du veta hur mycket reklam vi har fått de senaste 27 åren.

Mer om: Direktreklam | Ica | Konsum


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Bra start för Oumph-pizzan

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Lidl storsatsar i Irland

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Renkorv inte alltid ren

Itab levererar till Spanien

Handlarna mer optimistiska

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Hemköp vill förbättra sin Karma

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.225