Samlade dr-reklam – i 27 år

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Sedan 1990 har Rolf Glennman i Vargön utanför Vänersborg sparat all direktreklam som har kommit i hans brevlåda.

Enligt Rolf Glennman är det en markering mot pappersslöseriet. Markeringen, som tagit 27 år att samla ihop, väger i dagsläget 800 kilo, rapporterar SVT Nyheter Väst.

– Jag ville se hur mycket det blev. Det är ju rena idiotin att hugga ned skogen på det här viset och tala om för mig det jag redan vet, som att de säljer bananer och korv på Konsum och fläskkotlett eller köttfärs på Ica. Det är ju slöseri, att de anser att jag är en idiot som inte vet att de säljer bananer och korv i affärerna. Jag vet ju det, förklarar Rolf Glennman för Aftonbladet.

– Nu är det slut, projektet är över. Jag kan inte samla mer eftersom uthuset är fullt. Nu kommer jag att sätta upp en skylt – ingen reklam tack! 

Rolfs Glennmans tanke från början var att skänka reklamsamlingen till biblioteket i Vänersborg, för att de skulle kunna göra en utställning av det. Nu har planen ändrats – han vill visa upp materialet i tv, för att sedan skicka det till återvinning. 

– Jag vill visa människor hur vansinnigt det är med all denna reklam. Tänk om det hade kunnat bli skolböcker istället. Du kan ju tänka dig alla hushåll i det här området – Vänersborg, Trollhättan, Vargön, Uddevalla… det är ju 20 000 stycken. Multiplicera det med 800 kilo så får du veta hur mycket reklam vi har fått de senaste 27 åren.

Mer om: Direktreklam | Ica | Konsum


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.195