Samlade dr-reklam – i 27 år

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Sedan 1990 har Rolf Glennman i Vargön utanför Vänersborg sparat all direktreklam som har kommit i hans brevlåda.

Enligt Rolf Glennman är det en markering mot pappersslöseriet. Markeringen, som tagit 27 år att samla ihop, väger i dagsläget 800 kilo, rapporterar SVT Nyheter Väst.

– Jag ville se hur mycket det blev. Det är ju rena idiotin att hugga ned skogen på det här viset och tala om för mig det jag redan vet, som att de säljer bananer och korv på Konsum och fläskkotlett eller köttfärs på Ica. Det är ju slöseri, att de anser att jag är en idiot som inte vet att de säljer bananer och korv i affärerna. Jag vet ju det, förklarar Rolf Glennman för Aftonbladet.

– Nu är det slut, projektet är över. Jag kan inte samla mer eftersom uthuset är fullt. Nu kommer jag att sätta upp en skylt – ingen reklam tack! 

Rolfs Glennmans tanke från början var att skänka reklamsamlingen till biblioteket i Vänersborg, för att de skulle kunna göra en utställning av det. Nu har planen ändrats – han vill visa upp materialet i tv, för att sedan skicka det till återvinning. 

– Jag vill visa människor hur vansinnigt det är med all denna reklam. Tänk om det hade kunnat bli skolböcker istället. Du kan ju tänka dig alla hushåll i det här området – Vänersborg, Trollhättan, Vargön, Uddevalla… det är ju 20 000 stycken. Multiplicera det med 800 kilo så får du veta hur mycket reklam vi har fått de senaste 27 åren.

Mer om: Direktreklam | Ica | Konsum


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.178