Fazer fokuserar på hälsa och köper Froosh

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Fazerkoncernen satsar på hälsosegmentet och förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh.

I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny produktkategori och förstärker  närvaron inom detaljhandeln. Froosh kommer att bli en plattform för nya affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade, mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten. Förvärvet av Froosh passar strategiskt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner.

– Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender. Vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission ”Mat med mening” stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum och understryker att målet är att bli bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder före utgången av 2022. 

– Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över tio procent per år. Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Froosh ägdes tidigare av Unilever Ventures, en riskkapitalsgren inom Unilever som har varit Froosh majoritetsägare sedan 2008. 
Läs också: Paulig får ny vd


Läs också: Stor potential för brödförsäljningen

Produkterna innehåller fruktingredienser av hög kvalitet och är 100 procent naturliga, utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.  Förutom försäljningen i Norden exporterar Froosh sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera och har nyligen gått in i Japan. 

Ny vd för Fazer Lifestyle Foods är Brendan Harris.  

Mer om: Fazer | Froosh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Itab levererar till Spanien

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Karma till Storbritannien

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.139