23948sdkhjf

Fazer fokuserar på hälsa och köper Froosh

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Fazerkoncernen satsar på hälsosegmentet och förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh.

I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny produktkategori och förstärker  närvaron inom detaljhandeln. Froosh kommer att bli en plattform för nya affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade, mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten. Förvärvet av Froosh passar strategiskt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner.

– Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender. Vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission ”Mat med mening” stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum och understryker att målet är att bli bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder före utgången av 2022. 

– Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över tio procent per år. Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Froosh ägdes tidigare av Unilever Ventures, en riskkapitalsgren inom Unilever som har varit Froosh majoritetsägare sedan 2008. 

Produkterna innehåller fruktingredienser av hög kvalitet och är 100 procent naturliga, utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.  Förutom försäljningen i Norden exporterar Froosh sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera och har nyligen gått in i Japan. 

Ny vd för Fazer Lifestyle Foods är Brendan Harris.  

Mer om: Fazer | Froosh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Unika uppgifter: Fler ombud, chaufförer och terminaler. Förändrade öppettider och samarbeten med handeln. Det är bara delar ur det stora åtgärdspaket som Postnord nu lanserar för att klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Nyhetsbrev

Nypremiär i Koppom

Arkiv

Mamma körde till rånet

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Liten del matsvinn går till behövande

1

Ica erbjuder både el och städ

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Bergendahls i storavtal

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

Sänd till en kollega

0.214