23948sdkhjf

Fazer fokuserar på hälsa och köper Froosh

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Fazerkoncernen satsar på hälsosegmentet och förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh.

I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny produktkategori och förstärker  närvaron inom detaljhandeln. Froosh kommer att bli en plattform för nya affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade, mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten. Förvärvet av Froosh passar strategiskt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner.

– Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender. Vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission ”Mat med mening” stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum och understryker att målet är att bli bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder före utgången av 2022. 

– Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över tio procent per år. Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Froosh ägdes tidigare av Unilever Ventures, en riskkapitalsgren inom Unilever som har varit Froosh majoritetsägare sedan 2008. 

Produkterna innehåller fruktingredienser av hög kvalitet och är 100 procent naturliga, utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.  Förutom försäljningen i Norden exporterar Froosh sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera och har nyligen gått in i Japan. 

Ny vd för Fazer Lifestyle Foods är Brendan Harris.  

Mer om: Fazer | Froosh
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood backar efter matbluffen

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Nyhetsbrev

Hon blir ny vd för KF

Arkiv

City Gross Marknadsplats ska växa

Systemet med returlådor sprids

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Ica Kvantum lägger ned posten

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen - nu pågår förhandlingar.

Ica Supermarket lägger ned

Stockholmsbutiken lägger ned på grund av dålig lönsamhet. Fastighetsägaren letar ny aktör.

De vann oxfilékriget

Ny CFO på Scandi Standard

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Regeringsfrågan tros vara klar

Anrika Sears bjuds ut på auktion

Här slutar butiken med direktreklam

Vad hände med nyheterna?

Butiksentré bortsprängd i Malmö

Ica slutade på topp

Costco ryktas till Sverige

Listar Stockholms ”bästa” matbutiker

Digitala butiker ska utmana Amazon

Sänd till en kollega

0.146