Fazer fokuserar på hälsa och köper Froosh

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Fazerkoncernen satsar på hälsosegmentet och förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh.

I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny produktkategori och förstärker  närvaron inom detaljhandeln. Froosh kommer att bli en plattform för nya affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade, mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten. Förvärvet av Froosh passar strategiskt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner.

– Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender. Vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission ”Mat med mening” stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum och understryker att målet är att bli bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder före utgången av 2022. 

– Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över tio procent per år. Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Froosh ägdes tidigare av Unilever Ventures, en riskkapitalsgren inom Unilever som har varit Froosh majoritetsägare sedan 2008. 

Produkterna innehåller fruktingredienser av hög kvalitet och är 100 procent naturliga, utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.  Förutom försäljningen i Norden exporterar Froosh sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera och har nyligen gått in i Japan. 

Ny vd för Fazer Lifestyle Foods är Brendan Harris.  

Mer om: Fazer | Froosh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.205