Fazer fokuserar på hälsa och köper Froosh

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Fazerkoncernen satsar på hälsosegmentet och förvärvar det nordiska smoothievarumärket Froosh.

I och med förvärvet av Froosh går Fazer in i en ny produktkategori och förstärker  närvaron inom detaljhandeln. Froosh kommer att bli en plattform för nya affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade, mjölkfria produkter, växtbaserade måltider samt mat och dryck som kan tas med och ätas i farten. Förvärvet av Froosh passar strategiskt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner.

– Hälsa och välmående samt en hållbar livsstil är starka globala konsumenttrender. Vi ser stor potential inom detta område. Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission ”Mat med mening” stöder våra strategiska mål och öppnar upp för nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter och för internationell expansion, säger Fazers koncernchef och verkställande direktör Christoph Vitzthum och understryker att målet är att bli bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 M€ i utvalda nordeuropeiska länder före utgången av 2022. 

– Förvärvet av Froosh är en del av vår tillväxtplan, speciellt då smoothiemarknaden förväntas växa med över tio procent per år. Froosh är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och med en snabbt växande exportverksamhet. Froosh ägdes tidigare av Unilever Ventures, en riskkapitalsgren inom Unilever som har varit Froosh majoritetsägare sedan 2008. 

Produkterna innehåller fruktingredienser av hög kvalitet och är 100 procent naturliga, utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.  Förutom försäljningen i Norden exporterar Froosh sina produkter till Island, Baltikum, Tyskland, Frankrike, Irland med flera och har nyligen gått in i Japan. 

Ny vd för Fazer Lifestyle Foods är Brendan Harris.  

Mer om: Fazer | Froosh


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.226