23948sdkhjf

Laddat i annonsbladen med läsk och godis

| Av Ulf Mazur | Tipsa redaktionen

Förra veckans lov och halloweenfester gav starka avtryck i annonsbladen, det konstaterar Ulf Mazur på Matpriskollen.

En butik har normalt cirka 6-8 varor på förstasidan. Att välja ut rätt varor som driver kunder till butiken är avgörande för att ”vinna” veckan. Det gäller att stå ut med rätt varor till rätt pris. Varorna på sidan ett är extra viktiga.

Läs också: Matpriskollen: Lär av historiken

Vecka 43 lockade många butiker med läsk och lösviktsgodis på förstasidan. Om Matpriskollens sockersugna kunder fick välja, så blev det nog storhandling på Citygross.

Senaste 12 månaderna har Netto gjort hela 17 rikskampanjer på lösviktsgodis följt av Willys med tio och City Gross och Ö&B med åtta vardera.
På Ica kör man i princip aldrig rikskampanj. Undantaget i år var Ica Supermarkets lördagsfirande av Ica 100 år, med 29,90 kronor kilot för lösviktsgodiset.

I Matpriskollens appar har vi ca 500 000 bevakningar på olika produkter och varumärken. Fakta ur databasen är att hela 25 procent av de som bevakar extrapriser på läsk, också bevakar lösviktsgodis! Den butik som då lockar med bäst palett av erbjudanden vinner.

Mer om: Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Bergendahls i storavtal

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Nyhetsbrev

Linas Matkasse tar hjälp av kändiskock

Arkiv

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Ica hotas med vite

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Mathems vd sågar granskningen

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Ica vill samla hela privatekonomin i app

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.149