Laddat i annonsbladen med läsk och godis

| Av Ulf Mazur | Tipsa redaktionen

Förra veckans lov och halloweenfester gav starka avtryck i annonsbladen, det konstaterar Ulf Mazur på Matpriskollen.

En butik har normalt cirka 6-8 varor på förstasidan. Att välja ut rätt varor som driver kunder till butiken är avgörande för att ”vinna” veckan. Det gäller att stå ut med rätt varor till rätt pris. Varorna på sidan ett är extra viktiga.

Läs också: Matpriskollen: Nyckelhålsprodukter populära

Vecka 43 lockade många butiker med läsk och lösviktsgodis på förstasidan. Om Matpriskollens sockersugna kunder fick välja, så blev det nog storhandling på Citygross.

Senaste 12 månaderna har Netto gjort hela 17 rikskampanjer på lösviktsgodis följt av Willys med tio och City Gross och Ö&B med åtta vardera.
På Ica kör man i princip aldrig rikskampanj. Undantaget i år var Ica Supermarkets lördagsfirande av Ica 100 år, med 29,90 kronor kilot för lösviktsgodiset.

I Matpriskollens appar har vi ca 500 000 bevakningar på olika produkter och varumärken. Fakta ur databasen är att hela 25 procent av de som bevakar extrapriser på läsk, också bevakar lösviktsgodis! Den butik som då lockar med bäst palett av erbjudanden vinner.

Mer om: Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.166