Laddat i annonsbladen med läsk och godis

| Av Ulf Mazur | Tipsa redaktionen

Förra veckans lov och halloweenfester gav starka avtryck i annonsbladen, det konstaterar Ulf Mazur på Matpriskollen.

En butik har normalt cirka 6-8 varor på förstasidan. Att välja ut rätt varor som driver kunder till butiken är avgörande för att ”vinna” veckan. Det gäller att stå ut med rätt varor till rätt pris. Varorna på sidan ett är extra viktiga.

Läs också: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Vecka 43 lockade många butiker med läsk och lösviktsgodis på förstasidan. Om Matpriskollens sockersugna kunder fick välja, så blev det nog storhandling på Citygross.

Senaste 12 månaderna har Netto gjort hela 17 rikskampanjer på lösviktsgodis följt av Willys med tio och City Gross och Ö&B med åtta vardera.
På Ica kör man i princip aldrig rikskampanj. Undantaget i år var Ica Supermarkets lördagsfirande av Ica 100 år, med 29,90 kronor kilot för lösviktsgodiset.

I Matpriskollens appar har vi ca 500 000 bevakningar på olika produkter och varumärken. Fakta ur databasen är att hela 25 procent av de som bevakar extrapriser på läsk, också bevakar lösviktsgodis! Den butik som då lockar med bäst palett av erbjudanden vinner.

Mer om: Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Fullpackat på färskvarumässa

Färska kryddor utan krukor

Dags att anmäla alla brott

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

Medlemmarna: Gör KF till en social aktör igen

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

De blir första kedjan utan palmolja

Sänd till en kollega

0.175