Egna varumärken är fortsatt starka

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenskarna är positiva till livsmedelsbutikerna egna varumärken.

I en ny rapport från Yougov framgår det att de svenska konsumenterna har en fortsatt positiv inställning till livsmedelsbutikernas egna varumärken samtidigt som antalet negativt inställda sjunker.

Det är framför allt kvinnor och yngre konsumenter som är positiva till EMV visar en ny rapport från Yougov.

Läs också: Originalbagarn i nytt storavtal

Den allmänna inställningen är positiv, nästan 6 av 10 utfrågade är positiva till EMV. Utvecklingen visar även att signifikant färre har en negativ inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken jämfört med 2013.

Läs också: Emv fortsätter växa - djupfrysta bär störst

Starkast ställning har EMV hos kvinnor varav 67 procent är positiva och endast 9 procent negativa samt hos de yngre konsumenterna, 18-34 år, varav 62 procent är positiva och endast 7 procent negativa.

Den drivande faktorn till den positiva inställningen är produkternas prisvärdhet. Upplevd sämre kvalitet däremot är den främsta anledningen till de utfrågades negativa inställning.

Mer om: EMV | Yougov


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Nyhetsbrev

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Arkiv

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Bra start för Oumph-pizzan

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.192