Egna varumärken är fortsatt starka

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenskarna är positiva till livsmedelsbutikerna egna varumärken.

I en ny rapport från Yougov framgår det att de svenska konsumenterna har en fortsatt positiv inställning till livsmedelsbutikernas egna varumärken samtidigt som antalet negativt inställda sjunker.

Läs också: Bergendahls lanserar nytt premiummärke

Det är framför allt kvinnor och yngre konsumenter som är positiva till EMV visar en ny rapport från Yougov.

Den allmänna inställningen är positiv, nästan 6 av 10 utfrågade är positiva till EMV. Utvecklingen visar även att signifikant färre har en negativ inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken jämfört med 2013.

Starkast ställning har EMV hos kvinnor varav 67 procent är positiva och endast 9 procent negativa samt hos de yngre konsumenterna, 18-34 år, varav 62 procent är positiva och endast 7 procent negativa.

Den drivande faktorn till den positiva inställningen är produkternas prisvärdhet. Upplevd sämre kvalitet däremot är den främsta anledningen till de utfrågades negativa inställning.

Mer om: EMV | Yougov


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.178