Snabbt uppåt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningsökning för snabbmat och trögare för personalrestauranger och kaféer, enligt Restaurangindex för september månad från SCB.

Försäljningsutvecklingen mätt i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 5,5 procent i september, jämfört med samma månad i fjol. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt ökade omsättningen med 1,9 procent under månaden.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under månaden och mest ökade försäljningen inom snabbmatsrestauranger med 3,5 procent och nöjesrestauranger, pubar, barer som ökade med 3,4 procent under månaden.

Lägst utfall hade personalrestauranger med en försäljningsminskning om 6,5 procent och kaféer och konditorier vars försäljning minskade med 6,3 procent. 

Hittills i år, januari till september, har omsättningstillväxten i volym ökat med 2,1 procent jämfört med motsvarande period 2016 vilket är den lägsta tillväxten under perioden sedan 2010.

” I ett historiskt perspektiv ligger utvecklingen under perioden januari - september nära den genomsnittliga tillväxten i restaurangbranschen under 2000-talet. Man bör ha i åtanke att omsättningstillväxten varit stark många år i rad och att den tillväxt vi nu ser sker från en hög nivå” kommenterar Visita och Dlf siffrorna i rapporten.

En förklaring till den något dämpade omsättningstillväxten kan vara att prisnivån på restaurangtjänster ökat snabbt under året vilket beror främst på ökade kostnader för restaurangföretagen.
Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin nöjesrestauranger, pubar och barer haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori har varit 4,6 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med en minskning om 6,2 procent.

Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund, Svensk Cater och Statistiska centralbyrån.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika: Glad Nouroz!

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Nyhetsbrev

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Arkiv

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Lidl storsatsar i Irland

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.193