Snabbt uppåt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningsökning för snabbmat och trögare för personalrestauranger och kaféer, enligt Restaurangindex för september månad från SCB.

Försäljningsutvecklingen mätt i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 5,5 procent i september, jämfört med samma månad i fjol. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt ökade omsättningen med 1,9 procent under månaden.

Majoriteten av restaurangkategorierna uppvisade positiva försäljningsvolymer under månaden och mest ökade försäljningen inom snabbmatsrestauranger med 3,5 procent och nöjesrestauranger, pubar, barer som ökade med 3,4 procent under månaden.

Lägst utfall hade personalrestauranger med en försäljningsminskning om 6,5 procent och kaféer och konditorier vars försäljning minskade med 6,3 procent. 

Hittills i år, januari till september, har omsättningstillväxten i volym ökat med 2,1 procent jämfört med motsvarande period 2016 vilket är den lägsta tillväxten under perioden sedan 2010.

” I ett historiskt perspektiv ligger utvecklingen under perioden januari - september nära den genomsnittliga tillväxten i restaurangbranschen under 2000-talet. Man bör ha i åtanke att omsättningstillväxten varit stark många år i rad och att den tillväxt vi nu ser sker från en hög nivå” kommenterar Visita och Dlf siffrorna i rapporten.

En förklaring till den något dämpade omsättningstillväxten kan vara att prisnivån på restaurangtjänster ökat snabbt under året vilket beror främst på ökade kostnader för restaurangföretagen.
Den högsta utvecklingen hittills under 2017 har kategorin nöjesrestauranger, pubar och barer haft. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori har varit 4,6 procent hittills i år. Personalrestauranger är den kategori som har den svagaste utvecklingen under 2017, med en minskning om 6,2 procent.

Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund, Svensk Cater och Statistiska centralbyrån.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Lidl avslutar starkt

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Orklas resultat lägre än i fjol

Nyhetsbrev

Linas lättar på kassen

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Påspant – en succé

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Coca-cola gick bättre än väntat

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Sänd till en kollega

0.181