Icahandlaren vill sälja mindre

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vill sälja färre kassar för miljöns skull.

Plastkassarnas vara eller inte vara är en stor fråga i landets butiker och en butik som starkt tagit ställning är Ica Kvantum i Höganäs, det skriver Expressen.

Förutom att byta ut alla icke nedbrytbara plastpåsar till komposterbara sådan har butiken även höjt priset rejält.

Läs också: Superbutiken är något helt Extra

–Tidigare kostade plastpåsarna två kronor, nu kostar de fem. Antalet påsar som säljs har sänkts, jag tror att kunderna tänker till lite innan de köper med en bärkasse hem. Vi vill sälja färre påsar, för miljöns skull. Det höjda priset hjälper till att ta upp ämnet på agendan, folk reagerar och resonerar, säger Erik Ahlskog, handlare på Ica Kvantum i Höganäs till Expressen.

Läs också: Här kikar Ica på framtiden

Enligt Erik Ahlskog tycker att även ett vinstdrivande företag har ett ansvar för miljön.

– Vi är en kommersiell verksamhet, men trots det behöver vi dra vårt strå till stacken. Detta försöker vi göra genom att belasta miljön så lite som möjligt, samtidigt som vi jobbar med försäljning, säger han till tidningen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag öppnar Stora Coop

På nytt jobb
Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Svenskt snus i eget bolag

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Plus

Nytänkande krävs med kassor i kundens mobil

Lönsamma impulsvaror i livsmedelsbutikernas kassazoner omsätter miljardbelopp. Men ny teknik, kräver nytänkande kring försäljningen.

Plus

Tekniken bromsar kassafria butiker

Nyhetsbrev

Arkiv

Stora Coop öppnar idag

Nystart för stormarknaden i Umeå.

Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

Njie, tillsammans med bland andra bryggeriet Poppels, placerar sig på topp tio-listan över Västra Götalands läns snabbast växande företag.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Renoverad butik nyöppnar i Gnesta

Här kikar Ica på framtiden

De har Sveriges bästa laddplats

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Plus

Så viktig är blicken för kundens inköp

Att titta är att köpa. Så enkelt kan man sammanfatta den undersökning av konsumenters ögonrörelser som Kerstin Gidlöf, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet, genomfört.

Plus

Superbutiken är något helt Extra

Plus

Dagligvarubranschen har störst andel superföretag

De prisas för sina tobaksfria butiker

Då ska Lidls nya huvudkontor stå klart

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Walmarts hemliga vapen: specialdesignad mat

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Plus

Dagligvarugalan
Siktar högre efter kassalinjens triumf

Segern i Årets kassalinje i Dagligvarugalan får kassachefen Marie Norström att sikta högre.

Linas lanserar särskild julkasse

Butikens svinn blir rådjurens middag

Säljer Gymgrossisten till reapris

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

Svenskt slår eko

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Var nyfiken på andra

Priset – största hindret för ekovaror

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Sänd till en kollega

0.157