Risifrutti drar ner på sockret

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Målet är att minska med en fjärdedel.

Det populära mellanmålet risifrutti ändrar recept för alla varianter och minskar därmed den totala mängden socker, både det naturliga och det tillsatta, med 14 procent.

Enligt Orkla, företaget som tillverkar risifrutti,är förändringen ett svar på den debatt som pågått om socker i mat men även ett resultat av att konsumenterna smak har ändrats med tiden.

– Som ett första steg minskar vi nu det tillsatta sockret i Risifrutti med 14 procent. Inom tre år är ambitionen att minska det tillsatta sockret med totalt 25 procent. Smakpreferenser förändras över tid och genom att successivt minska mängden socker vänjer sig konsumenterna och vi bidrar till en bättre folkhälsa, säger Joakim Wictorin, marknadschef i ett pressmeddelande.

Mer om: Orkla | Risifrutti


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Idag öppnar Stora Coop

På nytt jobb
Atria med ny vd

Han kliver på som vd för Atrias svenska verksamhet och har rekryterats från de egna leden.

Svenskt snus i eget bolag

Maten är vinnare i citykärnan

Stadskärnorna förändras inte så mycket - men det gör innehållet.

Plus

Nytänkande krävs med kassor i kundens mobil

Lönsamma impulsvaror i livsmedelsbutikernas kassazoner omsätter miljardbelopp. Men ny teknik, kräver nytänkande kring försäljningen.

Plus

Tekniken bromsar kassafria butiker

Nyhetsbrev

Arkiv

Stora Coop öppnar idag

Nystart för stormarknaden i Umeå.

Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

Njie, tillsammans med bland andra bryggeriet Poppels, placerar sig på topp tio-listan över Västra Götalands läns snabbast växande företag.

Livsmedelsföretagen brister i plastkunskap

Renoverad butik nyöppnar i Gnesta

De har Sveriges bästa laddplats

Här kikar Ica på framtiden

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Plus

Så viktig är blicken för kundens inköp

Att titta är att köpa. Så enkelt kan man sammanfatta den undersökning av konsumenters ögonrörelser som Kerstin Gidlöf, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds Universitet, genomfört.

Plus

Superbutiken är något helt Extra

Plus

Dagligvarubranschen har störst andel superföretag

De prisas för sina tobaksfria butiker

Då ska Lidls nya huvudkontor stå klart

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Walmarts hemliga vapen: specialdesignad mat

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Axel Johnson blev alla tiders arbetsgivare

Plus

Dagligvarugalan
Siktar högre efter kassalinjens triumf

Segern i Årets kassalinje i Dagligvarugalan får kassachefen Marie Norström att sikta högre.

Linas lanserar särskild julkasse

Butikens svinn blir rådjurens middag

Säljer Gymgrossisten till reapris

En sockerbagare här bor i staden

Märklig läskstöld på Ica

Svenskt slår eko

På väg mot lönsamhet för Rootfruit

Ny butik i Jönköping

Var nyfiken på andra

Priset – största hindret för ekovaror

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Mötet: Far och son sadlar om till handlare

Sänd till en kollega

0.125