Fairtrade ökar i Sverige

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av Fairtrademärkta produkter ökade med tio procent i Sverige under 2016 jämfört med året innan.

Totalt såldes Fairtradevaror för uppskattningsvis 3,6 miljarder kronor i konsumentledet, varav 1,8 miljarder i dagligvaruhandeln, enligt Fairtrade Sveriges beräkningar.

Morgan Zerne, vd i Fairtrade Sverige, är nöjd med utvecklingen.

– Den visar att företag och konsumenter är intresserade av social hållbarhet. Genom att välja Fairtrademärkt, som ju är dyrare, visar man att man också värnar om människan bakom produkterna, säger han.

Alla stora svenska dagligvaruföretag, som Axfood, Coop och Ica, säljer Fairtrademärkta produkter i butikerna. Kaffe och bananer är de största produktgrupperna mätt i kronor och marknadsandelar.

– Var tionde kopp kaffe som dricks är Fairtrademärkt, säger Morgan Zerne.

Under 2016 ökade snacks och godis mest i procent. Men vinförsäljningen minskade.

– Det kan bero på att Systembolaget tagit bort vissa produkter ur sortimentet. Dessutom finns väldigt lite information om Fairtrademärkning i butikerna, säger Morgan Zerne.

Han tror att de senaste årens trend med italienska viner kan ha påverkat Fairtrademärkta viner negativt.
– Vi arbetar främst med viner från Sydafrika, Argentina och Chile, säger han.

Fairtrade Sverige drivs av en förening och ett aktiebolag. Bolaget ägs av LO och Svenska kyrkan, och i fjol gjorde företaget en vinst på 2,7 miljoner kronor. Intäkterna kommer nästan uteslutande från licensavgifter som betalas av ett 90-tal svenska företag, vars produkter Fairtrade certifierat (godkänt).

– Men det finns också utlandsbaserade företag som säljer Fairtrademärkt på den svenska marknaden. Totalt rör det sig därför om kring 250 företag som har rätt att använda Fairtradeloggan här, säger Morgan Zerne.

Enligt Zerne investerar Fairtrade Sverige överskottet i verksamheten. Det sker exempelvis genom sänkta licensavgifter eller bidrag till Fairtrade International där Fairtrade Sverige är en av 21 medlemsorganisationer.


Globalt uppgick försäljningen av Fairtrademärkta produkter till 7,8 miljarder euro eller drygt 76 miljarder kronor under 2016. Österrike toppar tillväxtligan (+46 procent). Men även i Frankrike, Nederländerna, Norge och Schweiz ökade Fairtrademärkt med över 20 procent.

Fairtrades mål är att ”motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft – med syfte att skapa förändring och utveckling”. Det sker bland annat genom att odlare får ett minimipris. Fairtrade uppger också att det säkerställs att anställda får avtalsenliga löner och ”förbättrade arbetsvillkor”.

Utöver de 21 medlemsorganisationerna har Fairtrade International också åtta marknadsföringsorganisationer i länder som Brasilien, Hongkong och Tjeckien. Organisationen har säte i tyska Bonn. Darío Soto Abril är vd och styrelsen leds av Jean-Paul Rigardieu, som haft ledande positioner i dagligvarujättar som Beiersdorf (Nivea), Johnson&Johnson och Kraft.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Nu står det klart: Här är Årets Butik 2018

Priset för Årets Butik på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Nacka.

Dagligvarugalan
Det här är Årets Leverantör

Dagligvarugalan
Det här är Årets Ekobutik

Dagligvarugalan
De drev Årets Kampanj

Dagligvarugalan
Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Nyhetsbrev

Dagligvarugalan
De belönas för årets bästa Hållbarhetsinitiativ

Arkiv

Dagligvarugalan
Hon är Årets Syftesdrivna ledare

Dagligvarugalan
De har Årets Fiskavdelning

Axfood anställer på nytt sätt – algoritmer träffar bättre

Butiken tvingas ha folie bakom disken

Dagligvarugalan
De fick priset för Årets Förbutik

Dagligvarugalan
Det här är årets Djupfrystavdelning

Dagligvarugalan
De stod för Årets Matinspiration

Dagligvarugalan
Här finns årets bästa Kött- och charkuteriavdelning

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Tidskriftsbutik

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Kassazon

Dagligvarugalan
Här är årets bästa Frukt & Gröntavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris för Årets Ostavdelning

Dagligvarugalan
De vann pris som Årets digitaliserade butik

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt" kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Dagligvarugalan
De har Årets bästa Mejeriavdelning

Priset för Årets Mejeriavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Supermarket Munka Ljungby

Dagligvarugalan
De har Årets Dryckesavdelning

Priset för Årets Dryckesavdelning på Dagligvarugalan gick till Ica Maxi Kalmar.

Dagligvarugalan
Han vann årets Hederspris

Dagligvarugalan
Den här butiken har Årets Brödavdelning

Sänkt matmoms har inte gett önskad effekt

Tesco's startar ny lågpriskedja

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Dagligvarugalan
Tio år av inspiration

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Sur mjölk mot matsvinn

Ica lanserar designerkasse

Hemköp hakar på påstrend

Coop prövar avhämtning

Handeln hungrar efter personal

Sänd till en kollega

0.141