Fairtrade ökar i Sverige

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av Fairtrademärkta produkter ökade med tio procent i Sverige under 2016 jämfört med året innan.

Totalt såldes Fairtradevaror för uppskattningsvis 3,6 miljarder kronor i konsumentledet, varav 1,8 miljarder i dagligvaruhandeln, enligt Fairtrade Sveriges beräkningar.

Morgan Zerne, vd i Fairtrade Sverige, är nöjd med utvecklingen.

– Den visar att företag och konsumenter är intresserade av social hållbarhet. Genom att välja Fairtrademärkt, som ju är dyrare, visar man att man också värnar om människan bakom produkterna, säger han.

Alla stora svenska dagligvaruföretag, som Axfood, Coop och Ica, säljer Fairtrademärkta produkter i butikerna. Kaffe och bananer är de största produktgrupperna mätt i kronor och marknadsandelar.

– Var tionde kopp kaffe som dricks är Fairtrademärkt, säger Morgan Zerne.

Under 2016 ökade snacks och godis mest i procent. Men vinförsäljningen minskade.

– Det kan bero på att Systembolaget tagit bort vissa produkter ur sortimentet. Dessutom finns väldigt lite information om Fairtrademärkning i butikerna, säger Morgan Zerne.

Han tror att de senaste årens trend med italienska viner kan ha påverkat Fairtrademärkta viner negativt.
– Vi arbetar främst med viner från Sydafrika, Argentina och Chile, säger han.

Fairtrade Sverige drivs av en förening och ett aktiebolag. Bolaget ägs av LO och Svenska kyrkan, och i fjol gjorde företaget en vinst på 2,7 miljoner kronor. Intäkterna kommer nästan uteslutande från licensavgifter som betalas av ett 90-tal svenska företag, vars produkter Fairtrade certifierat (godkänt).

– Men det finns också utlandsbaserade företag som säljer Fairtrademärkt på den svenska marknaden. Totalt rör det sig därför om kring 250 företag som har rätt att använda Fairtradeloggan här, säger Morgan Zerne.

Enligt Zerne investerar Fairtrade Sverige överskottet i verksamheten. Det sker exempelvis genom sänkta licensavgifter eller bidrag till Fairtrade International där Fairtrade Sverige är en av 21 medlemsorganisationer.


Globalt uppgick försäljningen av Fairtrademärkta produkter till 7,8 miljarder euro eller drygt 76 miljarder kronor under 2016. Österrike toppar tillväxtligan (+46 procent). Men även i Frankrike, Nederländerna, Norge och Schweiz ökade Fairtrademärkt med över 20 procent.

Fairtrades mål är att ”motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft – med syfte att skapa förändring och utveckling”. Det sker bland annat genom att odlare får ett minimipris. Fairtrade uppger också att det säkerställs att anställda får avtalsenliga löner och ”förbättrade arbetsvillkor”.

Utöver de 21 medlemsorganisationerna har Fairtrade International också åtta marknadsföringsorganisationer i länder som Brasilien, Hongkong och Tjeckien. Organisationen har säte i tyska Bonn. Darío Soto Abril är vd och styrelsen leds av Jean-Paul Rigardieu, som haft ledande positioner i dagligvarujättar som Beiersdorf (Nivea), Johnson&Johnson och Kraft.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Det här handlar kunderna oftast

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam. Beslutet väntas fattas redan nästa månad, rapporterar nederländsk och brittisk affärspress.

Kunderna handlar på Ica

1

Maxihandlare årets företagare

Maxihandlaren Mats Nilsson har utsetts till årets företagare i Nacka. "En otroligt stor ära", skriver han på butikens Facebooksida.

Nu kan du äta bananer med skalet på

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Lidl får ny chef för teknisk förvaltning

Rekryterar från Ystadbostäder.

Arkiv

Ica ska lyfta entreprenörskap

Ska dela ut pris till samhällsförändrande entrepenörer.

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

Stockholmspremiär för Normal

I januari öppnade danska kedjan första butikerna i Sverige och i april väntar tre etableringar i Stockholm.

Zetadisplay ökade omsättningen

Ifoodbags grundare lämnar företaget

På nytt jobb
We Effects och Vi-skogens vd slutar

På nytt jobb
Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

1

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Lidl vill tillbaka till Norge

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

De är bäst på miljömärkt fisk

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Matpriserna sjönk under årets första månad

Butiken får el från taket

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Sänd till en kollega

0.207