Fairtrade ökar i Sverige

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen av Fairtrademärkta produkter ökade med tio procent i Sverige under 2016 jämfört med året innan.

Totalt såldes Fairtradevaror för uppskattningsvis 3,6 miljarder kronor i konsumentledet, varav 1,8 miljarder i dagligvaruhandeln, enligt Fairtrade Sveriges beräkningar.

Morgan Zerne, vd i Fairtrade Sverige, är nöjd med utvecklingen.

– Den visar att företag och konsumenter är intresserade av social hållbarhet. Genom att välja Fairtrademärkt, som ju är dyrare, visar man att man också värnar om människan bakom produkterna, säger han.

Alla stora svenska dagligvaruföretag, som Axfood, Coop och Ica, säljer Fairtrademärkta produkter i butikerna. Kaffe och bananer är de största produktgrupperna mätt i kronor och marknadsandelar.

– Var tionde kopp kaffe som dricks är Fairtrademärkt, säger Morgan Zerne.

Under 2016 ökade snacks och godis mest i procent. Men vinförsäljningen minskade.

– Det kan bero på att Systembolaget tagit bort vissa produkter ur sortimentet. Dessutom finns väldigt lite information om Fairtrademärkning i butikerna, säger Morgan Zerne.

Han tror att de senaste årens trend med italienska viner kan ha påverkat Fairtrademärkta viner negativt.
– Vi arbetar främst med viner från Sydafrika, Argentina och Chile, säger han.

Fairtrade Sverige drivs av en förening och ett aktiebolag. Bolaget ägs av LO och Svenska kyrkan, och i fjol gjorde företaget en vinst på 2,7 miljoner kronor. Intäkterna kommer nästan uteslutande från licensavgifter som betalas av ett 90-tal svenska företag, vars produkter Fairtrade certifierat (godkänt).

– Men det finns också utlandsbaserade företag som säljer Fairtrademärkt på den svenska marknaden. Totalt rör det sig därför om kring 250 företag som har rätt att använda Fairtradeloggan här, säger Morgan Zerne.

Enligt Zerne investerar Fairtrade Sverige överskottet i verksamheten. Det sker exempelvis genom sänkta licensavgifter eller bidrag till Fairtrade International där Fairtrade Sverige är en av 21 medlemsorganisationer.


Globalt uppgick försäljningen av Fairtrademärkta produkter till 7,8 miljarder euro eller drygt 76 miljarder kronor under 2016. Österrike toppar tillväxtligan (+46 procent). Men även i Frankrike, Nederländerna, Norge och Schweiz ökade Fairtrademärkt med över 20 procent.

Fairtrades mål är att ”motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft – med syfte att skapa förändring och utveckling”. Det sker bland annat genom att odlare får ett minimipris. Fairtrade uppger också att det säkerställs att anställda får avtalsenliga löner och ”förbättrade arbetsvillkor”.

Utöver de 21 medlemsorganisationerna har Fairtrade International också åtta marknadsföringsorganisationer i länder som Brasilien, Hongkong och Tjeckien. Organisationen har säte i tyska Bonn. Darío Soto Abril är vd och styrelsen leds av Jean-Paul Rigardieu, som haft ledande positioner i dagligvarujättar som Beiersdorf (Nivea), Johnson&Johnson och Kraft.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Nyhetsbrev

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.172