Trend: Sportnutrition lyfter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent – och någon avmattning är inte i sikte.

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren på Coop.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Tillväxten, jämfört med året innan, uppgick till 4,8 procent.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandel. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.

– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol. Bäst går försäljningen inom Hemköp, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Läs också: Coop tappade försäljning

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden.

Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

Tips som lyfter finkemsförsäljningen

  • Exponera i impulsvaror, som tandkräm, schampo och tvål, från välkända varumärken i störtkorgar. Sälj styckvis till ett rent pris: 10, 15 eller 20 kronor.
  • Jobba aktivt med produkterna på andra säljplatser än i hyllan. Våtservetter i kassan eller vid salladsdisken, tandborstar och tandkräm vid godiset, handtvål vid kassan.
  • Tänk säsong! Vad efterfrågas just nu? Vitaminer och kosttillskott? Solskyddsfaktor?
  • Synliggör klippvaror.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren, presschef på Coop, ser även en breddning av trenden som har ökat efterfrågan ytterligare.

– Proteinbars- och shakes har gått från renodlade träningsprodukter till mer av ett mellanmål.

Läs också: Extra i Hagfors blir Coop

Även City Gross märker av den ökade efterfrågan på sportnutrition.

– Vi har sortimentet i alla butiker och möter efterfrågan genom att bredda och fördjupa det. Det har kommit in många nya aktörer på marknaden, säger Maria Rosendahl, affärsområdeschef på Bergendahls.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars avdelningar som kan ge en viss huvudvärk. Varorna är stöldbegärliga, priskonkurrensen tuff och konsumenterna är trend- och varumärkeskänsliga.

– Vi håller bra priser på EMV men kunderna är inte lika benägna att köpa ett Ica schampo som Icas crème fraiche. Där betalar man gärna extra för ett varumärke man känner till, säger Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg.

Samtidigt som lågprishandeln tar av finkemsförsäljningen är dagligvaruhandeln en utmanare för apoteken och fackhandeln. Hos Axfood och Coop ökar just nu försäljningen av ansiktsrengöring.

– Det är produkter som konsumenten kan tänka sig att köpa i matbutik. Försäljningen drivs av trenden med rengöring i form av wipes, make up-remover och michellärvatten, som är en speciell typ av rengöring. Även masker växer stort, säger Helena Björklund, kategorichef, kroppsvård, på Axfood.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars snabbrörliga kategorier där trender kommer och går.

– Men hälsa, välmående och hållbar konsumtion är inte bara trender, de har blivit mer av en livsstil, säger Maria Rosendahl.

Mer om: coop


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Krönika: Glad Nouroz!

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Lidl storsatsar i Irland

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Bra start för Oumph-pizzan

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Renkorv inte alltid ren

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Sänd till en kollega

0.276