23948sdkhjf

Trend: Sportnutrition lyfter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent – och någon avmattning är inte i sikte.

Läs också: Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren på Coop.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Tillväxten, jämfört med året innan, uppgick till 4,8 procent.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandel. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.

– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol. Bäst går försäljningen inom Hemköp, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Läs också: Coop släpper ny e-handelsbomb

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden.

Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

Tips som lyfter finkemsförsäljningen

  • Exponera i impulsvaror, som tandkräm, schampo och tvål, från välkända varumärken i störtkorgar. Sälj styckvis till ett rent pris: 10, 15 eller 20 kronor.
  • Jobba aktivt med produkterna på andra säljplatser än i hyllan. Våtservetter i kassan eller vid salladsdisken, tandborstar och tandkräm vid godiset, handtvål vid kassan.
  • Tänk säsong! Vad efterfrågas just nu? Vitaminer och kosttillskott? Solskyddsfaktor?
  • Synliggör klippvaror.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren, presschef på Coop, ser även en breddning av trenden som har ökat efterfrågan ytterligare.

– Proteinbars- och shakes har gått från renodlade träningsprodukter till mer av ett mellanmål.

Läs också: Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

Även City Gross märker av den ökade efterfrågan på sportnutrition.

– Vi har sortimentet i alla butiker och möter efterfrågan genom att bredda och fördjupa det. Det har kommit in många nya aktörer på marknaden, säger Maria Rosendahl, affärsområdeschef på Bergendahls.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars avdelningar som kan ge en viss huvudvärk. Varorna är stöldbegärliga, priskonkurrensen tuff och konsumenterna är trend- och varumärkeskänsliga.

– Vi håller bra priser på EMV men kunderna är inte lika benägna att köpa ett Ica schampo som Icas crème fraiche. Där betalar man gärna extra för ett varumärke man känner till, säger Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg.

Läs också: Branschens toppchefer överens

Samtidigt som lågprishandeln tar av finkemsförsäljningen är dagligvaruhandeln en utmanare för apoteken och fackhandeln. Hos Axfood och Coop ökar just nu försäljningen av ansiktsrengöring.

– Det är produkter som konsumenten kan tänka sig att köpa i matbutik. Försäljningen drivs av trenden med rengöring i form av wipes, make up-remover och michellärvatten, som är en speciell typ av rengöring. Även masker växer stort, säger Helena Björklund, kategorichef, kroppsvård, på Axfood.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars snabbrörliga kategorier där trender kommer och går.

– Men hälsa, välmående och hållbar konsumtion är inte bara trender, de har blivit mer av en livsstil, säger Maria Rosendahl.

Mer om: coop


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så ser Lidls e-handelsplaner ut

2020 kan bli året då Lidl kliver ut på nätet i Sverige. Det tror regiondirektören Johan Eriksson: ”Planerna ligger på ritbordet.”

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Unika uppgifter: Fler ombud, chaufförer och terminaler. Förändrade öppettider och samarbeten med handeln. Det är bara delar ur det stora åtgärdspaket som Postnord nu lanserar för att klara Black friday-anstormningen.

Tyskarna fortsätter ta andelar

Hemköp tar Lidl-utspelet med ro

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Nyhetsbrev

Nypremiär i Koppom

Arkiv

Mamma körde till rånet

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

1

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Liten del matsvinn går till behövande

1

Ica erbjuder både el och städ

Ny Stora Coop intill Lidl och Ica Maxi

Coop Kristianstad Blekinge tror stenhårt på de nya formaten och öppnar en tredje butik: ”Vi ska ta tillbaka andelarna”.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Debatt
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

På nytt jobb
Han tar över i Mall of Scandinavia

Ica-veteran tar över på Hemköp.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

1

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Bergendahls i storavtal

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Ica hotas med vite

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mathems vd sågar granskningen

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

Sänd till en kollega

0.232