Trend: Sportnutrition lyfter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent – och någon avmattning är inte i sikte.

Läs också: Coop får Guldfisk

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren på Coop.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Tillväxten, jämfört med året innan, uppgick till 4,8 procent.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandel. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.

– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol. Bäst går försäljningen inom Hemköp, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Läs också: Ny färskvaruchef på Coop

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden.

Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

Tips som lyfter finkemsförsäljningen

  • Exponera i impulsvaror, som tandkräm, schampo och tvål, från välkända varumärken i störtkorgar. Sälj styckvis till ett rent pris: 10, 15 eller 20 kronor.
  • Jobba aktivt med produkterna på andra säljplatser än i hyllan. Våtservetter i kassan eller vid salladsdisken, tandborstar och tandkräm vid godiset, handtvål vid kassan.
  • Tänk säsong! Vad efterfrågas just nu? Vitaminer och kosttillskott? Solskyddsfaktor?
  • Synliggör klippvaror.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren, presschef på Coop, ser även en breddning av trenden som har ökat efterfrågan ytterligare.

– Proteinbars- och shakes har gått från renodlade träningsprodukter till mer av ett mellanmål.

Läs också: Färska kryddor utan krukor

Även City Gross märker av den ökade efterfrågan på sportnutrition.

– Vi har sortimentet i alla butiker och möter efterfrågan genom att bredda och fördjupa det. Det har kommit in många nya aktörer på marknaden, säger Maria Rosendahl, affärsområdeschef på Bergendahls.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars avdelningar som kan ge en viss huvudvärk. Varorna är stöldbegärliga, priskonkurrensen tuff och konsumenterna är trend- och varumärkeskänsliga.

– Vi håller bra priser på EMV men kunderna är inte lika benägna att köpa ett Ica schampo som Icas crème fraiche. Där betalar man gärna extra för ett varumärke man känner till, säger Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg.

Läs också: Fullpackat på färskvarumässa

Samtidigt som lågprishandeln tar av finkemsförsäljningen är dagligvaruhandeln en utmanare för apoteken och fackhandeln. Hos Axfood och Coop ökar just nu försäljningen av ansiktsrengöring.

– Det är produkter som konsumenten kan tänka sig att köpa i matbutik. Försäljningen drivs av trenden med rengöring i form av wipes, make up-remover och michellärvatten, som är en speciell typ av rengöring. Även masker växer stort, säger Helena Björklund, kategorichef, kroppsvård, på Axfood.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars snabbrörliga kategorier där trender kommer och går.

– Men hälsa, välmående och hållbar konsumtion är inte bara trender, de har blivit mer av en livsstil, säger Maria Rosendahl.

Mer om: coop


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orklas resultat lägre än i fjol

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Nyhetsbrev

Coca-cola gick bättre än väntat

Arkiv

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Oväntat bra för Cloetta

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.212