Trend: Sportnutrition lyfter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent – och någon avmattning är inte i sikte.

Läs också: Ny chef på Stora Coop

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren på Coop.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Tillväxten, jämfört med året innan, uppgick till 4,8 procent.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandel. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.

– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol. Bäst går försäljningen inom Hemköp, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Läs också: Engångsgrillar säljs trots stopp

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden.

Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

Tips som lyfter finkemsförsäljningen

  • Exponera i impulsvaror, som tandkräm, schampo och tvål, från välkända varumärken i störtkorgar. Sälj styckvis till ett rent pris: 10, 15 eller 20 kronor.
  • Jobba aktivt med produkterna på andra säljplatser än i hyllan. Våtservetter i kassan eller vid salladsdisken, tandborstar och tandkräm vid godiset, handtvål vid kassan.
  • Tänk säsong! Vad efterfrågas just nu? Vitaminer och kosttillskott? Solskyddsfaktor?
  • Synliggör klippvaror.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren, presschef på Coop, ser även en breddning av trenden som har ökat efterfrågan ytterligare.

– Proteinbars- och shakes har gått från renodlade träningsprodukter till mer av ett mellanmål.

Läs också: Ställde om snabbt

Även City Gross märker av den ökade efterfrågan på sportnutrition.

– Vi har sortimentet i alla butiker och möter efterfrågan genom att bredda och fördjupa det. Det har kommit in många nya aktörer på marknaden, säger Maria Rosendahl, affärsområdeschef på Bergendahls.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars avdelningar som kan ge en viss huvudvärk. Varorna är stöldbegärliga, priskonkurrensen tuff och konsumenterna är trend- och varumärkeskänsliga.

– Vi håller bra priser på EMV men kunderna är inte lika benägna att köpa ett Ica schampo som Icas crème fraiche. Där betalar man gärna extra för ett varumärke man känner till, säger Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg.

Läs också: Coop-etablering upprör i Dalarna

Samtidigt som lågprishandeln tar av finkemsförsäljningen är dagligvaruhandeln en utmanare för apoteken och fackhandeln. Hos Axfood och Coop ökar just nu försäljningen av ansiktsrengöring.

– Det är produkter som konsumenten kan tänka sig att köpa i matbutik. Försäljningen drivs av trenden med rengöring i form av wipes, make up-remover och michellärvatten, som är en speciell typ av rengöring. Även masker växer stort, säger Helena Björklund, kategorichef, kroppsvård, på Axfood.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars snabbrörliga kategorier där trender kommer och går.

– Men hälsa, välmående och hållbar konsumtion är inte bara trender, de har blivit mer av en livsstil, säger Maria Rosendahl.

Mer om: coop


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.211