23948sdkhjf

Trend: Sportnutrition lyfter

| Av Helena Tell | Tipsa redaktionen

Protein- och träningshajpen pumpar upp försäljningen av bars och shakes.

Ifjol stod sportnutritionen för ett säljlyft på 4,8 procent – och någon avmattning är inte i sikte.

Läs också: Hon blir ny vd för KF

– Försäljningen går verkligen som tåget, säger Tobias Rydergren på Coop.

Svenskarna köpte sportnutrition för nästan 1,4 miljarder kronor inklusive moms förra året. Det visar statistik från Svensk Egenvård och Euromonitor. Tillväxten, jämfört med året innan, uppgick till 4,8 procent.

Efterfrågan märks tydligt i dagligvaruhandel. Hos flera av kedjorna är kategorin den som växer mest inom hälsosegmentet.

– Vi märker ett starkt ökat intresse. Försäljningen har ökat med 50 procent i år jämfört med i fjol. Bäst går försäljningen inom Hemköp, säger Nina Ghazi, kategorichef på Axfood.

Läs också: Spaden i marken för ny Coop

Många butiker i närheten av gym och träningsanläggningar var tidigt på trenden.

Nu finns sortimentet i var och varannan butik och växer i takt med efterfrågan. Även leverantörerna blir fler, liksom utbudet.

Tips som lyfter finkemsförsäljningen

  • Exponera i impulsvaror, som tandkräm, schampo och tvål, från välkända varumärken i störtkorgar. Sälj styckvis till ett rent pris: 10, 15 eller 20 kronor.
  • Jobba aktivt med produkterna på andra säljplatser än i hyllan. Våtservetter i kassan eller vid salladsdisken, tandborstar och tandkräm vid godiset, handtvål vid kassan.
  • Tänk säsong! Vad efterfrågas just nu? Vitaminer och kosttillskott? Solskyddsfaktor?
  • Synliggör klippvaror.

– Träningstrenden är fortfarande väldigt tydlig och i takt med att det blir en livsstil för allt fler tror vi att dagligvaruhandeln kommer att bli den stora vinnaren. Vi får in allt fler varumärken och fler produkter i vårt erbjudande, inte minst tack vare vår utveckling av e-handeln, säger Nina Ghazi.

Tobias Rydergren, presschef på Coop, ser även en breddning av trenden som har ökat efterfrågan ytterligare.

– Proteinbars- och shakes har gått från renodlade träningsprodukter till mer av ett mellanmål.

Läs också: Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Även City Gross märker av den ökade efterfrågan på sportnutrition.

– Vi har sortimentet i alla butiker och möter efterfrågan genom att bredda och fördjupa det. Det har kommit in många nya aktörer på marknaden, säger Maria Rosendahl, affärsområdeschef på Bergendahls.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars avdelningar som kan ge en viss huvudvärk. Varorna är stöldbegärliga, priskonkurrensen tuff och konsumenterna är trend- och varumärkeskänsliga.

– Vi håller bra priser på EMV men kunderna är inte lika benägna att köpa ett Ica schampo som Icas crème fraiche. Där betalar man gärna extra för ett varumärke man känner till, säger Therese Kanter Dickson, handlare på Ica Nära Effkå i Göteborg.

Läs också: Coop med nytt kreditkort

Samtidigt som lågprishandeln tar av finkemsförsäljningen är dagligvaruhandeln en utmanare för apoteken och fackhandeln. Hos Axfood och Coop ökar just nu försäljningen av ansiktsrengöring.

– Det är produkter som konsumenten kan tänka sig att köpa i matbutik. Försäljningen drivs av trenden med rengöring i form av wipes, make up-remover och michellärvatten, som är en speciell typ av rengöring. Även masker växer stort, säger Helena Björklund, kategorichef, kroppsvård, på Axfood.

Skönhet, hälsa och kosmetik är annars snabbrörliga kategorier där trender kommer och går.

– Men hälsa, välmående och hållbar konsumtion är inte bara trender, de har blivit mer av en livsstil, säger Maria Rosendahl.

Mer om: coop
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood backar efter matbluffen

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Nyhetsbrev

Hon blir ny vd för KF

Arkiv

City Gross Marknadsplats ska växa

Systemet med returlådor sprids

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Ica Kvantum lägger ned posten

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen - nu pågår förhandlingar.

Ica Supermarket lägger ned

Stockholmsbutiken lägger ned på grund av dålig lönsamhet. Fastighetsägaren letar ny aktör.

De vann oxfilékriget

Ny CFO på Scandi Standard

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Regeringsfrågan tros vara klar

Anrika Sears bjuds ut på auktion

Här slutar butiken med direktreklam

Vad hände med nyheterna?

Butiksentré bortsprängd i Malmö

Ica slutade på topp

Costco ryktas till Sverige

Listar Stockholms ”bästa” matbutiker

Digitala butiker ska utmana Amazon

Sänd till en kollega

0.182