Kunder vill ha mer flexibilitet – matkassar saktar ner

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Både Axfood och Linas Matkasse ser att försäljningen av färdiga middagslösningar stannat av under året, men bägge tror att behovet fortsatt kommer finnas kvar.

Tidigare i månaden släpptes Svensk digital handels D-food index, som visade att försäljningen av färdiga middagslösningar – allmänt kända som matkassar – minskat med 9 procent under året, samtidigt som försäljningen av lösplock inom e-handeln ökat kraftigt.

I andelar mätt står lösplock för 71 procent av livsmedelsförsäljningen under året, medan matkassar alltså landar på 29 procent.

I en kommentar till Di Digital från Andreas Svensson, senior analytiker på HUI research, har det inte varit ett bra år för matkassarna, men att det fortfarande finns mer potential.

– 2017 har varit ett tufft år för middagslösningar och de digitala konsumenter som konverteras verkar göra så mot lösplock. Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna, säger han till sajten.

Läs också: Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Enligt kommentarer från både Axfood (som det senaste året köpt både Mat.se samt Middagsfrid) och Linas matkasse ser bägge att matkassarna tappat fart och i Axfoods fall ser man att det till och minskat en aning.

Läs också: Axfood slog förväntningarna

Bägge ser också att det i större utsträckning handlar om att kundbeteendet och behovet förändrats, där flexibilitet blivit allt mer viktigare – något som alltså bäddat för att lösplocket växer sig ännu större inom e-livsmedelshandeln.

– Vi tror dock inte att färdiga middagslösningar dör ut, för behovet kommer fortfarande att finnas. Men att tillväxten är och kommer att vara starkare vad gäller lösplock, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till Di Digital.


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Engångsgrillar säljs trots stopp

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.236