23948sdkhjf

Kunder vill ha mer flexibilitet – matkassar saktar ner

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Både Axfood och Linas Matkasse ser att försäljningen av färdiga middagslösningar stannat av under året, men bägge tror att behovet fortsatt kommer finnas kvar.

Tidigare i månaden släpptes Svensk digital handels D-food index, som visade att försäljningen av färdiga middagslösningar – allmänt kända som matkassar – minskat med 9 procent under året, samtidigt som försäljningen av lösplock inom e-handeln ökat kraftigt.

I andelar mätt står lösplock för 71 procent av livsmedelsförsäljningen under året, medan matkassar alltså landar på 29 procent.

I en kommentar till Di Digital från Andreas Svensson, senior analytiker på HUI research, har det inte varit ett bra år för matkassarna, men att det fortfarande finns mer potential.

– 2017 har varit ett tufft år för middagslösningar och de digitala konsumenter som konverteras verkar göra så mot lösplock. Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna, säger han till sajten.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Enligt kommentarer från både Axfood (som det senaste året köpt både Mat.se samt Middagsfrid) och Linas matkasse ser bägge att matkassarna tappat fart och i Axfoods fall ser man att det till och minskat en aning.

Läs också: Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Bägge ser också att det i större utsträckning handlar om att kundbeteendet och behovet förändrats, där flexibilitet blivit allt mer viktigare – något som alltså bäddat för att lösplocket växer sig ännu större inom e-livsmedelshandeln.

– Vi tror dock inte att färdiga middagslösningar dör ut, för behovet kommer fortfarande att finnas. Men att tillväxten är och kommer att vara starkare vad gäller lösplock, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till Di Digital.
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood backar efter matbluffen

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Coop med nytt kreditkort

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Nyhetsbrev

Hon blir ny vd för KF

Arkiv

City Gross Marknadsplats ska växa

Systemet med returlådor sprids

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Ica Kvantum lägger ned posten

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen - nu pågår förhandlingar.

Ica Supermarket lägger ned

Stockholmsbutiken lägger ned på grund av dålig lönsamhet. Fastighetsägaren letar ny aktör.

De vann oxfilékriget

Ny CFO på Scandi Standard

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Regeringsfrågan tros vara klar

Anrika Sears bjuds ut på auktion

Här slutar butiken med direktreklam

Vad hände med nyheterna?

Butiksentré bortsprängd i Malmö

Ica slutade på topp

Costco ryktas till Sverige

Listar Stockholms ”bästa” matbutiker

Digitala butiker ska utmana Amazon

Sänd till en kollega

0.147