Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Den brittiska hälsobutikskedjan Holland & Barrett, som med sina mer än 1 150 butiker runt om i världen gör dem till Europas största hälsobutikskedja i Europa meddelar nu att de köper upp den svenska kedjan Hälsa för alla samt deras 12 butiker.

Läs också: Tesco i samarbete med klädjätte

Holland & Barrett, som i sin tur ägs av den L1 retail tog sig in på den svenska marknaden 2016 med sin första butik i Mall of Scandinavia och har sen dess etablerat ytterligare tre butiker, vilket nu alltså i ett slag blir till 16 butiker totalt.

Förvärvet är en del i en stor expansionsplan för hela Skandinavien där målet på sikt är att etablera närmare 500 butiker.

– Vi tror på potentialen som finns i den skandinaviska marknaden och vi är nu väldigt intresserade av att köpa upp nya butiker och företag för att kunna expandera vidare, säger Chris Keen, finanschef på Holland & Barrett.

När det här ambitiösa målet kommer att uppnås går inte att säga i nuläget menar Chris Keen som menar att den största utmaningen för vidare expansion är intern.

– Vi vill växa och att få tillgång till butikslokaler så snabbt som möjligt, men vi får samtidigt inte tappa i kvalitet, säger han.

Tanken är att expansionen ska ske främst genom uppköp av butiker och andra företag med början i Stockholm för att sedan fortsätta i städer som Göteborg och Malmö och på längre sikt även i Norge och Danmark. Men antalet butiker är inte ett syfte i sig.

– Vi låter oss inte styras av fåfänga och stirrar oss blinda på antalet butiker, vi ser hellre att vi etablerar 100 kvalitativa butiker än att vi etablerar 10 000 dåliga.

Köpet av Hälsa för alla ska vara en av grundstenarna i den här expansionen. Nuvarande vd för företaget Rikard Furusten kommer att förbli vd även i Holland & Barrets svenska gren menar att företaget, som bildades 1986 i Huddinge har den erfarenhet, lokalkännedom och framförallt välutbildade personal som krävs för att bidra till en vidare expansion.

–En av våra största tillgångar är den lokala marknadskunskapen och med vårt mål om att starta 100 nya butiker i Sverige inom en snar framtid så kommer vår välutbildade personal att fungera som ambassadörer för vårt märke, säger Rikard Furusten.

Förutom den fysiska handeln har Holland & Barrett även planer på att expandera på näthandeln i Sverige.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Butik på Södermalm får klartecken

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Nyhetsbrev

Oväntat bra för Cloetta

Arkiv

Tyskarna förväntas växa

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Pressbyrån på Karolinska

Expanderar vidare till Älmhult

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Lakritskedjan expanderar

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Falska korvar förbjuds i Frankrike

Kött-liknande i form och smak – visst, det går bra. Men marknadsför du vegetariska livsmedel med ord närmare kött väntar nu dryga böter i Frankrike.

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Sänd till en kollega

0.181