23948sdkhjf

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Den brittiska hälsobutikskedjan Holland & Barrett, som med sina mer än 1 150 butiker runt om i världen gör dem till Europas största hälsobutikskedja i Europa meddelar nu att de köper upp den svenska kedjan Hälsa för alla samt deras 12 butiker.

Läs också: Tesco i samarbete med klädjätte

Holland & Barrett, som i sin tur ägs av den L1 retail tog sig in på den svenska marknaden 2016 med sin första butik i Mall of Scandinavia och har sen dess etablerat ytterligare tre butiker, vilket nu alltså i ett slag blir till 16 butiker totalt.

Förvärvet är en del i en stor expansionsplan för hela Skandinavien där målet på sikt är att etablera närmare 500 butiker.

– Vi tror på potentialen som finns i den skandinaviska marknaden och vi är nu väldigt intresserade av att köpa upp nya butiker och företag för att kunna expandera vidare, säger Chris Keen, finanschef på Holland & Barrett.

När det här ambitiösa målet kommer att uppnås går inte att säga i nuläget menar Chris Keen som menar att den största utmaningen för vidare expansion är intern.

– Vi vill växa och att få tillgång till butikslokaler så snabbt som möjligt, men vi får samtidigt inte tappa i kvalitet, säger han.

Tanken är att expansionen ska ske främst genom uppköp av butiker och andra företag med början i Stockholm för att sedan fortsätta i städer som Göteborg och Malmö och på längre sikt även i Norge och Danmark. Men antalet butiker är inte ett syfte i sig.

– Vi låter oss inte styras av fåfänga och stirrar oss blinda på antalet butiker, vi ser hellre att vi etablerar 100 kvalitativa butiker än att vi etablerar 10 000 dåliga.

Köpet av Hälsa för alla ska vara en av grundstenarna i den här expansionen. Nuvarande vd för företaget Rikard Furusten kommer att förbli vd även i Holland & Barrets svenska gren menar att företaget, som bildades 1986 i Huddinge har den erfarenhet, lokalkännedom och framförallt välutbildade personal som krävs för att bidra till en vidare expansion.

–En av våra största tillgångar är den lokala marknadskunskapen och med vårt mål om att starta 100 nya butiker i Sverige inom en snar framtid så kommer vår välutbildade personal att fungera som ambassadörer för vårt märke, säger Rikard Furusten.

Förutom den fysiska handeln har Holland & Barrett även planer på att expandera på näthandeln i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Plus

Dagligvaruhandeln missar årligen hundratals miljoner kronor

Experten: Vilja och och kunskap saknas om nya kundgrupper

Plus

”Vi säljer varor från hela världen”

Krönika
Vinst att samarbeta med leverantörer

Plus

Matens framtid finns i Stockholm

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Arkiv

”Lågpris större hot än Amazon”

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Plus

Mötet
Hon vässar ledarskapet ytterligare

Hållbarhetschefen på Ica om sitt MBA-stipendium.

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Så ska Ica starta e-handel i Baltikum

Han startar lokal näthandel

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln förväntas stå emot lågkonjunkturen

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Ökar från 50 till drygt 90 procent ägandeskap och fördjupar samarbetet.

Dole säljer i Sverige och Finland

Coop dubbla finalister

Helautomatiska måltidslösningar

Dagabs nya färskvarulager får fokus på färdigt.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ekologisk mat är sämre för klimatet

Frifräsare öppnar intill Ica i förorten

Mångkulturellt sortiment, e-handel och synergier med en järnaffär i fokus.

Ica ökar investeringarna

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica-butik stänger

Postpanik på Coop

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Priserna fortsätter att dala

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Easyfill i deal med Carrefour

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Två toppar årets julöl

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Sänd till en kollega

0.196