Coop ersätter bomullskassen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stort påsbyte inleds - även på fruktavdelningen.

Både inför och efter den nya lagstiftningen om plastkassar har de stora kedjorna satt igång med flera projekt för att minska förbrukningen av plastkassar i handeln.

Men enligt Coop är även bomullskassarna, som av många ses som ett alternativ till plastkassarna inte heller den bästa lösningen och därför ersätter de nu sina bomullskassar med en mer miljöanspassad påse av polyester.

Läs också: Coop tappade försäljning

– Den bästa kassen är den som används många gånger. Nu har vi tagit fram en flergångskasse som är betydligt bättre för miljön än bomullskassen. Den tar dessutom mindre plats och är enkel att alltid ha med sig i fickan, säger Louise König hållbarhetschef på Coop i ett pressmeddelande.

Läs också: Extra i Hagfors blir Coop

Kassen har en miljöpåverkan som är cirka 5 procent jämfört med en bomullskasse. Den nya flergångskassen får ett pris på 15 kronor, att jämföra med 29 för bomullskassen. Även den större flergångskassen som görs av återvunnen PET och som tidigare finns i sortimentet, prissänks till 15 kronor.

Coop kommer också att byta ut påsarna till frukt och grönt från traditionella plastpåsar till påsar tillverkade av sockerrör. En annan förändring är att de plastbärkassar som Coop tidigare använt av återvunnen plast kommer att fasas ut till förmån för kassar tillverkad av sockerrör. Detta kommer att leda till att Coop får bort 1 350 ton fossil plast per år.

Mer om: Coop


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

Bra start för Oumph-pizzan

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Lidl storsatsar i Irland

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Itab levererar till Spanien

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Renkorv inte alltid ren

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Hemköp vill förbättra sin Karma

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.304