Amazon bygger ut Whole Foods i USA

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Men det är inte känt på vilket sätt.

Amazons vice vd och finansdirektör Brian Olsavsky avslöjade nyligen att Whole Foods ska satsa i Kalifornien, Austin i Texas och Washington DC. Men det är hemligt i vilken form expansionen ska ske; experiment med nya butiksformat och digitala lösningar pågår, rapporterar amerikanska branschmedier.

Läs också: Amazon intar Europa med dagligvaror

I dag har Whole Foods både nätförsäljning av livsmedel och sammanlagt 463 fysiska butiker i tre länder (451 i USA, 13 i Kanada och 9 Storbritannien).

Amazon säljer även dagligvaror via sajterna AmazonFresh (främst livsmedel), Amazon Prime Pantry (främst andra dagligvaror), Amazon Prime Now (främst restaurangmat).

E-handelsjätten har nyligen också inlett ett samarbete med flera mindre tyska dagligvarugrupper som använder Amazons e-handelsplattform och logistiknätverk för att sälja livsmedel och andra dagligvaror. Tegut, ägt av schweiziska Migros och med cirka 270 butiker i flera tyska delstater, hör till dem. I dag finns cirka 5 000 av kedjans artiklar att köpa på Amazon.de.

Nästa år öppnar Amazon tre stora datacenter i Sverige (i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås). Nyhetssajten Breakit har, med hänvisning till källor, rapporterat att satsningen bland annat är kopplad till att den svenska möbeljätten Ikea ska börja sälja varor i Sverige via Amazon.

Ikea kommenterar inte uppgifterna, men Johanna Iritz på Ikea Groups kommunikationsavdelning skriver i ett e-brev till Fri Köpenskap att företaget är ”öppet för idén” att testa försäljning via andra plattformar än Ikea.com. Utvärdering pågår men inga beslut är fattade om att inleda försök.

Ikea-produkter, bland annat livsmedel som köttbullar och lingonsylt, finns redan att köpa på Amazon.com. Enligt Iriz är det inte Ikea Group som tagit initiativet och den försäljningen ingår heller inte i Ikeas affärsverksamhet.

Mer om: Amazon | Whole Foods


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chefen har ordet
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Linas lättar på kassen

Orklas resultat lägre än i fjol

Nyhetsbrev

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Arkiv

Instagram Shopping till Sverige

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Färska kryddor utan krukor

Fullpackat på färskvarumässa

Dags att anmäla alla brott

Plus

Kvarghajpen över

Sänd till en kollega

0.261