Amazon bygger ut Whole Foods i USA

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Men det är inte känt på vilket sätt.

Amazons vice vd och finansdirektör Brian Olsavsky avslöjade nyligen att Whole Foods ska satsa i Kalifornien, Austin i Texas och Washington DC. Men det är hemligt i vilken form expansionen ska ske; experiment med nya butiksformat och digitala lösningar pågår, rapporterar amerikanska branschmedier.

I dag har Whole Foods både nätförsäljning av livsmedel och sammanlagt 463 fysiska butiker i tre länder (451 i USA, 13 i Kanada och 9 Storbritannien).

Amazon säljer även dagligvaror via sajterna AmazonFresh (främst livsmedel), Amazon Prime Pantry (främst andra dagligvaror), Amazon Prime Now (främst restaurangmat).

E-handelsjätten har nyligen också inlett ett samarbete med flera mindre tyska dagligvarugrupper som använder Amazons e-handelsplattform och logistiknätverk för att sälja livsmedel och andra dagligvaror. Tegut, ägt av schweiziska Migros och med cirka 270 butiker i flera tyska delstater, hör till dem. I dag finns cirka 5 000 av kedjans artiklar att köpa på Amazon.de.

Läs också: Amazon skickar hem maten gratis

Nästa år öppnar Amazon tre stora datacenter i Sverige (i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås). Nyhetssajten Breakit har, med hänvisning till källor, rapporterat att satsningen bland annat är kopplad till att den svenska möbeljätten Ikea ska börja sälja varor i Sverige via Amazon.

Läs också: Idag öppnar Amazons automatiska butik

Ikea kommenterar inte uppgifterna, men Johanna Iritz på Ikea Groups kommunikationsavdelning skriver i ett e-brev till Fri Köpenskap att företaget är ”öppet för idén” att testa försäljning via andra plattformar än Ikea.com. Utvärdering pågår men inga beslut är fattade om att inleda försök.

Ikea-produkter, bland annat livsmedel som köttbullar och lingonsylt, finns redan att köpa på Amazon.com. Enligt Iriz är det inte Ikea Group som tagit initiativet och den försäljningen ingår heller inte i Ikeas affärsverksamhet.

Mer om: Amazon | Whole Foods


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladstölder plågar butikerna

Den senaste veckan har två stölder av stora mängder choklad uppmärksammats i Västsverige.

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Bra start för Oumph-pizzan

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Nyhetsbrev

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Arkiv

Extra i Hagfors blir Coop

Coop Värmland bygger om butiken Coop Extra i Hagfors till en Coop. Nyöppning med det nya namnet är planerad till april. – Välkommet, säger butikschefen Johan Wiberg till Fri Köpenskap.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Lidl storsatsar i Irland

Matrebellerna ökade mest

Bergendahls Food, som äger City Gross-butikerna, redovisar en försäljning på 4,4 miljarder kronor inklusive moms under fjärde kvartalet 2017. I siffran ingår vissa av företagets fristående kunder, till exempel Matöppet.

Provsmakning inför Food Tech

Sotad ålmal, odlad i Surte, serverades vid en provsmakning inför eventet Food Tech 2018. Fokus är hur teknik och innovationer ska kunna bidra till framtidens livsmedel.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Renkorv inte alltid ren

Itab levererar till Spanien

Handlarna mer optimistiska

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Pricer ökar omsättningen

Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Hemköp vill förbättra sin Karma

Näthandel stärker konkurrens

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Ny lågpriskedja ska stoppa tyskarna

Plus

Krönika: Hur ser framtidens butik ut, post-strukturomvandlingen?

Krönika: Oväntad bonus på toa

Filipstadsbutiken vill bygga ut

Åkeri först i Bjuv

Sänd till en kollega

0.12