23948sdkhjf

Amazon bygger ut Whole Foods i USA

Men det är inte känt på vilket sätt.

Amazons vice vd och finansdirektör Brian Olsavsky avslöjade nyligen att Whole Foods ska satsa i Kalifornien, Austin i Texas och Washington DC. Men det är hemligt i vilken form expansionen ska ske; experiment med nya butiksformat och digitala lösningar pågår, rapporterar amerikanska branschmedier.

I dag har Whole Foods både nätförsäljning av livsmedel och sammanlagt 463 fysiska butiker i tre länder (451 i USA, 13 i Kanada och 9 Storbritannien).

Amazon säljer även dagligvaror via sajterna AmazonFresh (främst livsmedel), Amazon Prime Pantry (främst andra dagligvaror), Amazon Prime Now (främst restaurangmat).

E-handelsjätten har nyligen också inlett ett samarbete med flera mindre tyska dagligvarugrupper som använder Amazons e-handelsplattform och logistiknätverk för att sälja livsmedel och andra dagligvaror. Tegut, ägt av schweiziska Migros och med cirka 270 butiker i flera tyska delstater, hör till dem. I dag finns cirka 5 000 av kedjans artiklar att köpa på Amazon.de.

Nästa år öppnar Amazon tre stora datacenter i Sverige (i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås). Nyhetssajten Breakit har, med hänvisning till källor, rapporterat att satsningen bland annat är kopplad till att den svenska möbeljätten Ikea ska börja sälja varor i Sverige via Amazon.

Ikea kommenterar inte uppgifterna, men Johanna Iritz på Ikea Groups kommunikationsavdelning skriver i ett e-brev till Fri Köpenskap att företaget är ”öppet för idén” att testa försäljning via andra plattformar än Ikea.com. Utvärdering pågår men inga beslut är fattade om att inleda försök.

Ikea-produkter, bland annat livsmedel som köttbullar och lingonsylt, finns redan att köpa på Amazon.com. Enligt Iriz är det inte Ikea Group som tagit initiativet och den försäljningen ingår heller inte i Ikeas affärsverksamhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093