Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

| Av Ulf Mazur | Tipsa redaktionen

Kampanjerna på Polarbröds populära jubileumskaka uppmärksammas av Ulf Mazur på Matpriskollen, som också passar på att berätta mer om Matpriskollens användare.

Willys laddade på för fullt förra veckan. Mest tillagt till Matpriskollens digitala inköpslista blev där Polarbröds jubileumskaka för bara 10 kronor. Coop gjorde detsamma. Stöttat med tv-reklam, och på sidan med "Fantastiska familjepriser" i DR-bladet lockade man också med Jubileumskaka, men satte priset 50 procent högre än Willys, 15 kronor styck.

Läs också: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Mest tillagt på Coop Forum blev annars Scans Falukorv i ring för 20 kronor. På Coops övriga koncept var det ekologiska morötter som drog allra mest. Avokadopriserna var 5 kronor på Hemköp och 2 för 15 kronor på Ica Nära. De blev mest klickade.

City Gross hade kvisttomater från Holland för bara 9,95 kronor per kilo. Årets lägsta pris på tomater. Nästan alla kedjor annonserar tomater varje vecka. Vecka 1-45 har det gjorts nästan 500 rikskampanjer på olika former av tomat. Det gör tomat till den sjunde mest kampanjade produktgruppen i Matpriskollen.

Flest kampanjer har Netto gjort, 64 stycken. Av totalen är bara ca 10 procent kampanjer på svenska tomater, kravkampanjer 10 procent och ekologiska kampanjer ca 20 procent.

Jag får ofta frågan om Matpriskollens användare. Vad är det för personer egentligen och är de intressanta konsumenter för handlarna? Det får andra bedöma, men på riksnivå vet vi följande: Vi har exakt 100 000 aktiva användare bara i apparna. De har gjort ca 1,3 miljoner besök i appen senaste 90 dagarna och öppnat nästan tre miljoner butiker för att se deras erbjudanden. 72 procent av dem har högskoleutbildning och 43 procent bor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Två av tre är kvinnor och 25-44 år är en mycket överrepresenterad åldersgrupp. Som en digital specialist sa: typanvändaren är ”moderna mammor”. 60 procent har Iphone och 40 procent Androidmobil.

Personligen tror jag att vi bara sett början av priskonkurrensen inom dagligvaruhandeln. Ofrånkomligen kommer priserna pressas neråt av konsumenter som har allt bättre information genom digitala kanaler.

Prispressen ökar också av att handlare och kedjor får tillgång till mer detaljerad och snabbare information om prisläget hos konkurrenterna. Detta kommer innebära fler prisjusteringar och en mer hoppressad prisbild. I alla fall bland de som orkar sänka priserna. För de andra kan det bli riktigt tufft redan 2018.

Mer om: Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Västerbottnisk falafel ger sig in i dagligvaruhandeln

Utökar fokus från restaurang och storhushåll - går in i Coop- och Ica-butiker.

På nytt jobb
Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

Coop stänger Fakta-butiker

Plus

Så laddar sommarbutikerna för värmen

Sommar, turister och rekordkassor. Juni, juli och augusti är högsäsong i många butiker.

Nyhetsbrev

Plus

Här gör fryst succé

Ica Maxi Kalmar förklarar varför de nått stora framgångar inom djupfryst.

Arkiv

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

Coop får Guldfisk

Arla ska spara in miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp.

Starbucks blir råare

Malmöbaserade företaget Get Raw inleder samarbete.

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Krönika
Brott tar tid från service i butik

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

1

Ohlström blir KF:s nye ordförande

Fullpackat på färskvarumässa

Färska kryddor utan krukor

Dags att anmäla alla brott

Ännu en Extrabutik ska bli Coop

På nytt jobb
Hon är den nya äggledaren

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

Medlemmarna: Gör KF till en social aktör igen

På nytt jobb
Ny chef på Movement

Hon blir ny vd och koncernchef.

Butik kommer till Kiruna – trots allt

Plus

Kvarghajpen över

Butiken breddas i Gamleby

KF sneglar på bolånemarknaden

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

De har Sveriges nöjdaste kunder

Han har årets favoritbutik

Närbutik rånad i Stockholm

Krönika: Vi rider på matsnacket

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Krönika:
Krönika
Gränshandel utan gräns

De blir första kedjan utan palmolja

Sänd till en kollega

0.18