23948sdkhjf

Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

| Av Ulf Mazur | Tipsa redaktionen

Kampanjerna på Polarbröds populära jubileumskaka uppmärksammas av Ulf Mazur på Matpriskollen, som också passar på att berätta mer om Matpriskollens användare.

Willys laddade på för fullt förra veckan. Mest tillagt till Matpriskollens digitala inköpslista blev där Polarbröds jubileumskaka för bara 10 kronor. Coop gjorde detsamma. Stöttat med tv-reklam, och på sidan med "Fantastiska familjepriser" i DR-bladet lockade man också med Jubileumskaka, men satte priset 50 procent högre än Willys, 15 kronor styck.

Läs också: Matpriskollen: Lär av historiken

Mest tillagt på Coop Forum blev annars Scans Falukorv i ring för 20 kronor. På Coops övriga koncept var det ekologiska morötter som drog allra mest. Avokadopriserna var 5 kronor på Hemköp och 2 för 15 kronor på Ica Nära. De blev mest klickade.

City Gross hade kvisttomater från Holland för bara 9,95 kronor per kilo. Årets lägsta pris på tomater. Nästan alla kedjor annonserar tomater varje vecka. Vecka 1-45 har det gjorts nästan 500 rikskampanjer på olika former av tomat. Det gör tomat till den sjunde mest kampanjade produktgruppen i Matpriskollen.

Flest kampanjer har Netto gjort, 64 stycken. Av totalen är bara ca 10 procent kampanjer på svenska tomater, kravkampanjer 10 procent och ekologiska kampanjer ca 20 procent.

Jag får ofta frågan om Matpriskollens användare. Vad är det för personer egentligen och är de intressanta konsumenter för handlarna? Det får andra bedöma, men på riksnivå vet vi följande: Vi har exakt 100 000 aktiva användare bara i apparna. De har gjort ca 1,3 miljoner besök i appen senaste 90 dagarna och öppnat nästan tre miljoner butiker för att se deras erbjudanden. 72 procent av dem har högskoleutbildning och 43 procent bor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Två av tre är kvinnor och 25-44 år är en mycket överrepresenterad åldersgrupp. Som en digital specialist sa: typanvändaren är ”moderna mammor”. 60 procent har Iphone och 40 procent Androidmobil.

Personligen tror jag att vi bara sett början av priskonkurrensen inom dagligvaruhandeln. Ofrånkomligen kommer priserna pressas neråt av konsumenter som har allt bättre information genom digitala kanaler.

Prispressen ökar också av att handlare och kedjor får tillgång till mer detaljerad och snabbare information om prisläget hos konkurrenterna. Detta kommer innebära fler prisjusteringar och en mer hoppressad prisbild. I alla fall bland de som orkar sänka priserna. För de andra kan det bli riktigt tufft redan 2018.

Mer om: Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Norsk läsk byter namn efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser bytet som en kränkning.

Bergendahls i storavtal

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

Nyhetsbrev

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arkiv

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Kock i matkassesamarbete

Santa Maria byter kryddlock – igen

Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Här sopar robotarna banan i butiken

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna mer pessimistiska inför framtiden

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Ica hotas med vite

Stormen mot Mathem växer

Nu kommer nästa smäll. Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar. Men kedjans egna mätningar visar en annan bild.

Coop satsar på stadsodling i butik

Satsningen sker tillsammans med svenska foodtech-startupen Grönska.

Dagligvarugalan
Årets butik vässas av konkurrensen

"Vi analyserar deras styrkor och gör vad vi kan för att bli ännu bättre". Ica Maxi Nacka tipsar om hur man blir bäst.

Mathems vd sågar granskningen

Kopplar upp 1 500 bevakningskameror

Mötet
De satsar allt på bananimporten

Ica vill samla hela privatekonomin i app

"Den här gången går det inte att trolla bort de ökade kostnaderna"

Producenterna vädjar till handeln efter torkan.

Coop släpper ny e-handelsbomb

Nu kommer nästa del i Coops e-handelsplaner. ”Börjar med hemleveranser under helgen”.

Krönika
”Magkänslans tid är förbi”

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Gränshandeln: ”Kan tappa tio procent”

Kedjan inför blockchain – i grönsaksdisken

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

På nytt jobb
Ny Kvantum-handlare

Ny Stora Coop till Stockholm

Här har Lidl storslagna planer

Torkan ger kostnadschock för matbranschen

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Sänd till en kollega

0.221