Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

| Av Ulf Mazur | Tipsa redaktionen

Kampanjerna på Polarbröds populära jubileumskaka uppmärksammas av Ulf Mazur på Matpriskollen, som också passar på att berätta mer om Matpriskollens användare.

Willys laddade på för fullt förra veckan. Mest tillagt till Matpriskollens digitala inköpslista blev där Polarbröds jubileumskaka för bara 10 kronor. Coop gjorde detsamma. Stöttat med tv-reklam, och på sidan med "Fantastiska familjepriser" i DR-bladet lockade man också med Jubileumskaka, men satte priset 50 procent högre än Willys, 15 kronor styck.

Mest tillagt på Coop Forum blev annars Scans Falukorv i ring för 20 kronor. På Coops övriga koncept var det ekologiska morötter som drog allra mest. Avokadopriserna var 5 kronor på Hemköp och 2 för 15 kronor på Ica Nära. De blev mest klickade.

Läs också: "Påsken är julafton för smågodis"

City Gross hade kvisttomater från Holland för bara 9,95 kronor per kilo. Årets lägsta pris på tomater. Nästan alla kedjor annonserar tomater varje vecka. Vecka 1-45 har det gjorts nästan 500 rikskampanjer på olika former av tomat. Det gör tomat till den sjunde mest kampanjade produktgruppen i Matpriskollen.

Läs också: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Flest kampanjer har Netto gjort, 64 stycken. Av totalen är bara ca 10 procent kampanjer på svenska tomater, kravkampanjer 10 procent och ekologiska kampanjer ca 20 procent.

Jag får ofta frågan om Matpriskollens användare. Vad är det för personer egentligen och är de intressanta konsumenter för handlarna? Det får andra bedöma, men på riksnivå vet vi följande: Vi har exakt 100 000 aktiva användare bara i apparna. De har gjort ca 1,3 miljoner besök i appen senaste 90 dagarna och öppnat nästan tre miljoner butiker för att se deras erbjudanden. 72 procent av dem har högskoleutbildning och 43 procent bor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Två av tre är kvinnor och 25-44 år är en mycket överrepresenterad åldersgrupp. Som en digital specialist sa: typanvändaren är ”moderna mammor”. 60 procent har Iphone och 40 procent Androidmobil.

Personligen tror jag att vi bara sett början av priskonkurrensen inom dagligvaruhandeln. Ofrånkomligen kommer priserna pressas neråt av konsumenter som har allt bättre information genom digitala kanaler.

Prispressen ökar också av att handlare och kedjor får tillgång till mer detaljerad och snabbare information om prisläget hos konkurrenterna. Detta kommer innebära fler prisjusteringar och en mer hoppressad prisbild. I alla fall bland de som orkar sänka priserna. För de andra kan det bli riktigt tufft redan 2018.

Mer om: Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Arlövbutiken lägger ner

Nu kan vi bre olivolja på mackan

Plus

Stolt butikschef vill njuta av livet

Kjell Nyberg började sin yrkesbana 1972 som vagndragare och tomglasmottagare på Obs i Valbo. Han minns sin första lön som var hela 6,25 kronor i timmen. Nu ser han fram emot att vara ledig.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

Nyhetsbrev

Lidl vill tillbaka till Norge

Arkiv

Läkare slängde patientjournaler på Lidl

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Dagligvarugalan
"Våga välja bort artiklar"

Det säger Anders Eriksson, Ica-handlare på Ica Kvantum Vellinge som blev ”Årets Mejeriavdelning” på Dagligvarugalan 2017.

Plus

Fri Köpenskap 75 år
Packat och klart för matkunderna

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Matpriserna sjönk under årets första månad

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Krönika:
Krönika
Hur vill du ha det med säljarna?

Krönika: Glad Nouroz!

På nytt jobb
Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Lidl öppnar ny butik i Mora

Ersätter den gamla butiken.

Företag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Krönika: Matpriskollen: Vegetariskt fortsatt trendigt

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

På nytt jobb
Ny vd på Strongpoint

Itab levererar till Spanien

Renkorv inte alltid ren

Handlarna mer optimistiska

Pricer ökar omsättningen

Netto – ett skrämmande exempel

Snacksen lyfte Pepsico

Unilever hotar med att lämna Facebook

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Sänd till en kollega

0.218