Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

| Av Ulf Mazur | Tipsa redaktionen

Kampanjerna på Polarbröds populära jubileumskaka uppmärksammas av Ulf Mazur på Matpriskollen, som också passar på att berätta mer om Matpriskollens användare.

Willys laddade på för fullt förra veckan. Mest tillagt till Matpriskollens digitala inköpslista blev där Polarbröds jubileumskaka för bara 10 kronor. Coop gjorde detsamma. Stöttat med tv-reklam, och på sidan med "Fantastiska familjepriser" i DR-bladet lockade man också med Jubileumskaka, men satte priset 50 procent högre än Willys, 15 kronor styck.

Läs också: Matpriskollen: Nyckelhålsprodukter populära

Mest tillagt på Coop Forum blev annars Scans Falukorv i ring för 20 kronor. På Coops övriga koncept var det ekologiska morötter som drog allra mest. Avokadopriserna var 5 kronor på Hemköp och 2 för 15 kronor på Ica Nära. De blev mest klickade.

City Gross hade kvisttomater från Holland för bara 9,95 kronor per kilo. Årets lägsta pris på tomater. Nästan alla kedjor annonserar tomater varje vecka. Vecka 1-45 har det gjorts nästan 500 rikskampanjer på olika former av tomat. Det gör tomat till den sjunde mest kampanjade produktgruppen i Matpriskollen.

Flest kampanjer har Netto gjort, 64 stycken. Av totalen är bara ca 10 procent kampanjer på svenska tomater, kravkampanjer 10 procent och ekologiska kampanjer ca 20 procent.

Jag får ofta frågan om Matpriskollens användare. Vad är det för personer egentligen och är de intressanta konsumenter för handlarna? Det får andra bedöma, men på riksnivå vet vi följande: Vi har exakt 100 000 aktiva användare bara i apparna. De har gjort ca 1,3 miljoner besök i appen senaste 90 dagarna och öppnat nästan tre miljoner butiker för att se deras erbjudanden. 72 procent av dem har högskoleutbildning och 43 procent bor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Två av tre är kvinnor och 25-44 år är en mycket överrepresenterad åldersgrupp. Som en digital specialist sa: typanvändaren är ”moderna mammor”. 60 procent har Iphone och 40 procent Androidmobil.

Personligen tror jag att vi bara sett början av priskonkurrensen inom dagligvaruhandeln. Ofrånkomligen kommer priserna pressas neråt av konsumenter som har allt bättre information genom digitala kanaler.

Prispressen ökar också av att handlare och kedjor får tillgång till mer detaljerad och snabbare information om prisläget hos konkurrenterna. Detta kommer innebära fler prisjusteringar och en mer hoppressad prisbild. I alla fall bland de som orkar sänka priserna. För de andra kan det bli riktigt tufft redan 2018.

Mer om: Matpriskollen


Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Ica fortsätter expandera

Minskad framtidstro hos handlarna

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Skörden den lägsta på över 25 år

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.155