23948sdkhjf

Matpriskollen: Prisspridning på jubileumskakan

Kampanjerna på Polarbröds populära jubileumskaka uppmärksammas av Ulf Mazur på Matpriskollen, som också passar på att berätta mer om Matpriskollens användare.

Willys laddade på för fullt förra veckan. Mest tillagt till Matpriskollens digitala inköpslista blev där Polarbröds jubileumskaka för bara 10 kronor. Coop gjorde detsamma. Stöttat med tv-reklam, och på sidan med "Fantastiska familjepriser" i DR-bladet lockade man också med Jubileumskaka, men satte priset 50 procent högre än Willys, 15 kronor styck.

Mest tillagt på Coop Forum blev annars Scans Falukorv i ring för 20 kronor. På Coops övriga koncept var det ekologiska morötter som drog allra mest. Avokadopriserna var 5 kronor på Hemköp och 2 för 15 kronor på Ica Nära. De blev mest klickade.

City Gross hade kvisttomater från Holland för bara 9,95 kronor per kilo. Årets lägsta pris på tomater. Nästan alla kedjor annonserar tomater varje vecka. Vecka 1-45 har det gjorts nästan 500 rikskampanjer på olika former av tomat. Det gör tomat till den sjunde mest kampanjade produktgruppen i Matpriskollen.

Flest kampanjer har Netto gjort, 64 stycken. Av totalen är bara ca 10 procent kampanjer på svenska tomater, kravkampanjer 10 procent och ekologiska kampanjer ca 20 procent.

Jag får ofta frågan om Matpriskollens användare. Vad är det för personer egentligen och är de intressanta konsumenter för handlarna? Det får andra bedöma, men på riksnivå vet vi följande: Vi har exakt 100 000 aktiva användare bara i apparna. De har gjort ca 1,3 miljoner besök i appen senaste 90 dagarna och öppnat nästan tre miljoner butiker för att se deras erbjudanden. 72 procent av dem har högskoleutbildning och 43 procent bor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Två av tre är kvinnor och 25-44 år är en mycket överrepresenterad åldersgrupp. Som en digital specialist sa: typanvändaren är ”moderna mammor”. 60 procent har Iphone och 40 procent Androidmobil.

Personligen tror jag att vi bara sett början av priskonkurrensen inom dagligvaruhandeln. Ofrånkomligen kommer priserna pressas neråt av konsumenter som har allt bättre information genom digitala kanaler.

Prispressen ökar också av att handlare och kedjor får tillgång till mer detaljerad och snabbare information om prisläget hos konkurrenterna. Detta kommer innebära fler prisjusteringar och en mer hoppressad prisbild. I alla fall bland de som orkar sänka priserna. För de andra kan det bli riktigt tufft redan 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095