23948sdkhjf

Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

De stora dagligvarukedjorna anser åldersgränsen bör regleras i lag.

Försäljning av energidrycker till yngre har varit ett hett debatterat ämne de senaste månaderna. I dagsläget är det lagligt att sälja till vem som helst, oavsett ålder. Men flera butikskedjor har själva valt att införa egna åldersgränser.

Läs också: Nu är även Ikea handlare

Nu vill många av kedjorna även se lagstiftning på området, det framgår av en enkätundersökning som Metro genomfört. I undersökningen där presschefer fick frågan om de vill se lagstiftning om åldersgräns svarade representanter från Axfood, Ica, Netto, Reitan, Coop och Lidl alla att de vill se en lagstiftning eller iallafall en utredning om eventuell lagstiftning om åldersgränser.

Frågan drivs också av Svensk Dagligvaruhandel.

– Vi har skrivit till Socialdepartementet och uppmanat dem att se över om man inte borde ha en lagstadgad åldersgräns. Då skulle alla butiker inkluderas och inte bara som nu dagligvaruhandeln. Vi vet att departementet har tagit emot det, men vi har ännu inte hört något mer, säger Karin Brynell på Svensk dagligvaruhandel, till Metro.

Socialdepartementet svarade och hänvisade de vidare till Näringsdepartementet i frågan.

– Det är beklagligt och oroväckande att barn köper och konsumerar stora mängder energidrycker. Vi vet att barn är extra känsliga för koffein eftersom de har lägre kroppsvikt än vuxna och oftast inte är vana att få i sig koffein via till exempel kaffedrickande, säger Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsministern, till tidningen.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Marie Nygren om nya vd-rollen på KF

Högst Service Score i handeln fem år i följd. Nu ska Systembolagets vice vd leda KF mot starkare resultat: ”Skapa förutsättningar”.

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Coop med nytt kreditkort

Hon blir ny vd för KF

Nyhetsbrev

Ortens enda butik flyttar - och fördubblas i storlek

Arkiv

City Gross Marknadsplats ska växa

Systemet med returlådor sprids

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

Amazon letar butikslokaler

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Ica Kvantum lägger ned posten

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Ica Fastigheter rekryterar

Nu öppnar Matpiraten 2.0

Bergendahls minskade svinnet 2018

Atria åtalas efter dödsfall

Ica Supermarket lägger ned

Stockholmsbutiken lägger ned på grund av dålig lönsamhet. Fastighetsägaren letar ny aktör.

Stabila priser under julen

Whyred och Hope tar vd från Axel Johnson

På nytt jobb
Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen - nu pågår förhandlingar.

De vann oxfilékriget

Ny CFO på Scandi Standard

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Regeringsfrågan tros vara klar

Anrika Sears bjuds ut på auktion

Här slutar butiken med direktreklam

Vad hände med nyheterna?

Butiksentré bortsprängd i Malmö

Costco ryktas till Sverige

Ica slutade på topp

Listar Stockholms ”bästa” matbutiker

Digitala butiker ska utmana Amazon

Sänd till en kollega

0.11