Kedjorna vill se lagstiftning om energidryck

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

De stora dagligvarukedjorna anser åldersgränsen bör regleras i lag.

Försäljning av energidrycker till yngre har varit ett hett debatterat ämne de senaste månaderna. I dagsläget är det lagligt att sälja till vem som helst, oavsett ålder. Men flera butikskedjor har själva valt att införa egna åldersgränser.

Läs också: Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

Nu vill många av kedjorna även se lagstiftning på området, det framgår av en enkätundersökning som Metro genomfört. I undersökningen där presschefer fick frågan om de vill se lagstiftning om åldersgräns svarade representanter från Axfood, Ica, Netto, Reitan, Coop och Lidl alla att de vill se en lagstiftning eller iallafall en utredning om eventuell lagstiftning om åldersgränser.

Frågan drivs också av Svensk Dagligvaruhandel.

– Vi har skrivit till Socialdepartementet och uppmanat dem att se över om man inte borde ha en lagstadgad åldersgräns. Då skulle alla butiker inkluderas och inte bara som nu dagligvaruhandeln. Vi vet att departementet har tagit emot det, men vi har ännu inte hört något mer, säger Karin Brynell på Svensk dagligvaruhandel, till Metro.

Socialdepartementet svarade och hänvisade de vidare till Näringsdepartementet i frågan.

– Det är beklagligt och oroväckande att barn köper och konsumerar stora mängder energidrycker. Vi vet att barn är extra känsliga för koffein eftersom de har lägre kroppsvikt än vuxna och oftast inte är vana att få i sig koffein via till exempel kaffedrickande, säger Elisabeth Backteman, statssekreterare hos landsbygdsministern, till tidningen.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De startar Sveriges första bryggeri för energidrycker

Bolaget 13:e Protein import köper småländskt Kopparbergsbryggeri – siktar mot en produktion av minst 20 miljoner burkar om året.

Framgångsrikt år för Lidl

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Stark öppning för digital matförsäljning

Fortsatt uppåt för Pricer

Nyhetsbrev

Våga stå ut i ostdisken

Sabis Fältöversten är en prisbelönt veteran som kämpat – och vunnit på Dagligvarugalan i flera år.

Arkiv

Chefsintervjun
Så ska han maxa Icas fördelar

Icagruppens Per Strömberg berättar om hur koncernen ska fortsätta att växa.

Plus

Inköparna jagar smarta måltidslösningar

Orklas resultat lägre än i fjol

Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner

Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.

Instagram Shopping till Sverige

Linas lättar på kassen

Påspant – en succé

Coca-cola gick bättre än väntat

Lidl når ända fram

Kedjan närmar sig expansionsmålet.

Fossilfri råvara viktigast för dagligvarubranschen

1

Krönika:
Ledare
När blir ekologiskt hygienfaktor?

Irlands läskskatt får grönt ljus

Specifik skatt på sötade drycker är inte diskriminerande mot andra livsmedel med tillsatt socker.

Svagt uppåt för Strongpoint

Oväntat bra för Cloetta

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Tyskarna förväntas växa

Axfood ökade 7,6 procent

Högre försäljning och vinst trots tyngande e-handel.

Expanderar vidare till Älmhult

Pressbyrån på Karolinska

Krönika
Är det verkligen någon idé att sopsortera?

Läskförsäljningen sjönk som en sten

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Mötet
"Framtiden är färdigpaketerade lösningar"

Coop får Guldfisk

Coop stänger Fakta-butiker

Krönika
Så överlever du ”butiksdöden”

Krönika: Matpriskollen: Bra och dåliga priser

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Sänd till en kollega

0.182