Svenskt slår eko

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I kampen mellan trenderna vinner den inhemska produktionen.

I en undersökning utförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen framgår det att 72 procent av de tillfrågade hellre väljer en icke-ekologisk svensk vara framför en importerad ekologisk sådan, vilket är en ökning med 6 procent sedan förra mätningen 2014.

Läs också: 26 miljoner att söka för eko-ökning

– Ekotrenden är fortsatt stark men det allra viktigaste för svenskarna är att maten och drycken är svensk, oavsett om den är konventionell eller ekologisk. Det är ett väldigt gott betyg för den svenska livsmedelsbranschen, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Anledningen till valet uppges vara att miljö och klimat är en viktig faktor i valen, något som svenska producenter varit duktiga på att lyfta fram.

Undersökningen visar också att kvinnor i större utsträckning än män anser att det är viktigt att livsmedlen är svenska, 92 procent av kvinnorna ansåg att så var fallet i jämförelse med 79 procent av männen.

Även fast svenskproducerat trumfar det ekologiska är det en viktig aspekt för de svenska konsumenterna, drygt hälften (52 procent) uppger att de ofta eller alltid väljer ekologiska alternativ, vilket är en ökning med 8 procent sedan 2014 års mätning.

Undersökningen baseras på drygt 1 000 intervjuer via Demoskops riksrepresentativa webbpanel, som genomfördes en vecka i början av oktober.



Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

En butik stängs – en renoveras

Kedjan skickade ut sms om grillerbjudanden

På nytt jobb
Han lämnar Probi

Pricer slog rekord

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

På nytt jobb
Ny chef på Stora Coop

Nyhetsbrev

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Arkiv

Snusjätten hoppas på dollareffekt

Engångsgrillar säljs trots stopp

Elektronikkedjan ska minska matsvinnet

Butikerna stöttar bönderna

Ica fortsätter expandera

Osäkert om Axfoods tillväxtmöjligheter

Minskad framtidstro hos handlarna

Skörden den lägsta på över 25 år

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Cloetta ska nå nya konsumenter

Ny butikschef på Coop Munkedal

1

En av fem svenskar är ovetandes om bäst före

Hit kommer Lidl härnäst

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös matbutik

Så sålde Ica i juni

Handlare fick pris som Årets unga företagare

Ica fortsätter med Postnord

Byter från Handlarn till Tempo

Ica backar om Bromma Blocks

På nytt jobb
Rekryterar internt till topposition

På nytt jobb
Netto får etableringsdirektör

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Coop Forum Ingelsta stänger

Här är Svensk Digital Handels nya vd

Det är svenskarnas favoritbär

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Smoothiebolag ska in på börsen

Sänd till en kollega

0.188