23948sdkhjf

Svenskt slår eko

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

I kampen mellan trenderna vinner den inhemska produktionen.

I en undersökning utförd av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen framgår det att 72 procent av de tillfrågade hellre väljer en icke-ekologisk svensk vara framför en importerad ekologisk sådan, vilket är en ökning med 6 procent sedan förra mätningen 2014.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

– Ekotrenden är fortsatt stark men det allra viktigaste för svenskarna är att maten och drycken är svensk, oavsett om den är konventionell eller ekologisk. Det är ett väldigt gott betyg för den svenska livsmedelsbranschen, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Anledningen till valet uppges vara att miljö och klimat är en viktig faktor i valen, något som svenska producenter varit duktiga på att lyfta fram.

Undersökningen visar också att kvinnor i större utsträckning än män anser att det är viktigt att livsmedlen är svenska, 92 procent av kvinnorna ansåg att så var fallet i jämförelse med 79 procent av männen.

Även fast svenskproducerat trumfar det ekologiska är det en viktig aspekt för de svenska konsumenterna, drygt hälften (52 procent) uppger att de ofta eller alltid väljer ekologiska alternativ, vilket är en ökning med 8 procent sedan 2014 års mätning.

Undersökningen baseras på drygt 1 000 intervjuer via Demoskops riksrepresentativa webbpanel, som genomfördes en vecka i början av oktober.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-butik stänger

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Postpanik på Coop

1 500 protesterar mot Ica-nedläggning

Ica ökar investeringarna

Nyhetsbrev

Plus

Dagligvarugalan
Tekniska kartor och etiketter i digital butik

Årets digitaliserade butik har kapat kostnader och ökat försäljningen med teknikens hjälp. Så lyckades de.

Arkiv

Axfoods nya grepp ska vässa e-handeln

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Pantkampanj sprider sig i Skåne

Debatt
”Framtidssäkra med omnikanal – titta på Hema”

Priserna fortsätter att dala

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

Ny Stora Coop i handelsnav

Öppnar vid en av Sveriges största handelsplatser.

Största som hänt 2018 enligt branschen

Stor enkät: Fri Köpenskap frågar branschfolk om året som gått.

Easyfill i deal med Carrefour

På nytt jobb
Ny butikschef på Hemköp Stäket

Återvänder från Nacka Forum.

Ledare
Gott nytt logistikår 2019!

Polisen har jullov i bedrägeriarbetet

Två toppar årets julöl

Chefen har ordet
”Bästa julklappen: en handlingskraftig regering”

På nytt jobb
Han ska tillbaks till butiken

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Plus

Maxi-handlaren: ”Så blev vi lönsamma på nätet

Ica Maxi Erikslund nettoomsätter 950 000 kronor i veckan på nätet och är lönsamma. Här är deras bästa tips som lyfter din försäljning.

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Karin Brynell tillsätter ny vd på Metallkretsen

Icas butiker spurtar mot mållinjen

Historiskt låg skörd av matpotatis

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

Fritt fram för snuskylarna

Matpriskollen: Återanvända erbjudanden

LRF: Priset på svensk mat måste höjas

Nya Tempo i Sälen satsar på tacos

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Lägsta matpriserna på två år

Från pappersflaskor till bananband

Sänd till en kollega

0.168